https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Pracujemy dla regionu

Rozmowa z Michałem Dworczykiem, szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i posłem na Sejm ziemi wałbrzyskiej.

Drogi ekspresowe od wielu lat były przedmiotem kolejnych obietnic wyborczych i wiele osób uważa, że ubiegłoroczne deklaracje dotyczące budowy drogi S5 w kierunku Wałbrzycha i S8 w kierunku Kłodzka to tzw. kiełbasa wyborcza…

Michał Dworczyk: – Latem 2019 roku obszar byłego województwa wałbrzyskiego był jednym z trzech na 73 istniejące w Polsce subregiony, w których – zgodnie z planami – nie przewidziano budowy ani jednego kilometra drogi ekspresowej czy autostrady. Dopiero na mój wniosek Rada Ministrów przyjęła we wrześniu 2019 roku rozporządzenie dotyczące budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka i drogi ekspresowej S5 z Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę, Wałbrzych aż do Bolkowa. Na przygotowanie tych inwestycji Rada Ministrów zabezpieczyła 2 mld zł. Tym samym obietnice składane mieszkańcom regionu i oczekiwane przez 20 lat inwestycje przestały być mglistą wizją, a stały się faktem.

Są już jakieś konkrety?

– 28 lutego 2020 r. odbędzie się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), której eksperci dokonają wyboru ostatniego wariantu przebiegu drogi S8. Choć przed nami najbardziej skomplikowany etap procedury i uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, to przekazanie placu budowy i rozpoczęcie robót powinno nastąpić już w IV kwartale 2023 r. “Sudecki Ygrek” w strategiczny sposób zmieni sytuację komunikacyjną regionu, ułatwiając połączenia nie tylko mieszkańcom, ale także turystom i inwestorom. To także najlepszy dowód na to, że Prawo i Sprawiedliwość wywiązuje się z zobowiązań, które składa swoim wyborcom.

Widział pan list podpisany przez Prezydenta Wałbrzycha Romana Szełemeja, w imieniu samorządowców zrzeszonych w Porozumieniu Sudety 2030, kwestionujący sensowność tej drogi w jej aktualnej postaci?

– Widziałem ten dokument… To przedziwna sprawa. Po pierwsze dlatego, że na razie jesteśmy na etapie analiz prowadzonych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i dopiero w połowie 2020 roku będziemy znali propozycje przebiegu drogi S5 na odcinku Wrocław – Bolków. Po drugie: rozmawiałem z kilkorgiem samorządowców z Porozumienia Sudety 2030 i żaden z nich nie znał treści przedstawionego stanowiska, a tym bardziej nie wiedział o liście skierowanym do wszystkich najważniejszych organów zaangażowanych w proces… Oczywiście, nie zakładam niczyjej złej woli w tej sprawie, co najwyżej brak wiedzy. Dlatego zawsze podkreślam, że jeżeli jakiś samorządowiec ma pytania w sprawie infrastruktury, to jestem do dyspozycji. Natomiast wracając do meritum – nikt nie powinien mieć wątpliwości, że nowa droga ekspresowa S5 umożliwi dogodne skomunikowanie aglomeracji wałbrzysko-świdnickiej ze stolicą województwa, a spójny układ dróg A4, A8, S3, S5 i S8 pozwoli zintegrować region z szerszą siecią dróg.

Budowa dróg szybkiego ruchu nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych w naszym regionie. Do łask wraca kolej, ale połączeń wciąż jest za mało, a wiele miejscowości pozostaje bez dostępu do pociągów…

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że po latach zaniedbań mamy w tym obszarze jeszcze wiele do zrobienia. Warto jednak przypomnieć, że w niespełna rok od przekazania przez PKP Polskie Linie Kolejowe i przejęcia przez samorząd województwa linii kolejowej między Bielawą a Dzierżoniowem, została ona gruntownie wyremontowana. W ciągu zaledwie 100 dni Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, zarządzany przez koalicję PiS i Bezpartyjnych Samorządowców, przeprowadził przetarg i wyłonił wykonawcę odpowiedzialnego za rewitalizację połączenia. Dzięki temu, po przeszło 40 latach, przywrócona została obsługa ruchu pasażerskiego na tym ważnym odcinku. Dziś trwają także intensywne prace modernizacyjne linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław przez Świdnicę z Jedliną-Zdrój, na którą łącznie pozyskaliśmy rekordowo wysokie środki przekraczające kwotę 245 mln zł. Premier Mateusz Morawiecki, goszcząc kilka dni temu w Niemczy, zapowiedział przekazanie 20 mln zł wsparcia finansowego na modernizację linii nr 310, łączącej Kobierzyce przez Łagiewniki i Niemczę z Piławą Górną. To są fakty, które pozwalają nam głośno mówić, że realnie otwieramy nasz region na resztę województwa.

Na pana zaproszenie, Wójt Gminy Czarny Bór Adam Górecki, burmistrz Głuszycy Roman Głód, burmistrz Mieroszowa Andrzej Lipiński, burmistrz Szczawna-Zdroju Marek Fedoruk oraz wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest – Park Kamil Krzysztof Zieliński niedawno spotkali się w Warszawie z premierem Mateuszem Morawieckim. Będą kolejne zaproszenia dla samorządowców z Aglomeracji Wałbrzyskiej?

– Wszystkie, małe i duże inwestycje planujemy z myślą o mieszkańcach. Wsparcie w ramach licznych programów rządowych (m.in. Funduszu Dróg Samorządowych) rozpatrujemy wyłącznie przez pryzmat dobra mieszkańców i regionu, a nie politycznych preferencji poszczególnych wójtów i burmistrzów. Wierzę, że taką postawę dzieli z nami większość samorządowców. Regularnie podkreślam, że jako Prawo i Sprawiedliwość jesteśmy otwarci na dialog i współpracę ze wszystkimi samorządami naszego regionu, czego najlepszym dowodem są ostatnie spotkania organizowane z mojej inicjatywy. Jednak z żalem przyznaję, że dostrzegam niekiedy skłonność do przedkładania sporów politycznych nad merytoryczną dyskusję o przyszłości regionu. A z tego rodzaju współpracą jest jak w znanym cytacie z piosenki „do tanga trzeba dwojga”. Na siłę nikogo nie da się uszczęśliwić.

Kilkanaście dni temu premier Mateusz Morawiecki odwiedził Złoty Stok, Kamieniec Ząbkowicki, Duszniki Zdrój i Niemczę. Będą podobne wizyty w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej?

– W każdej z wymienionych miejscowości, poza rozmową z mieszkańcami i przedstawicielami samorządu lokalnego, premier złożył konkretne deklaracje dotyczące strategicznych dla gmin i ich okolic inwestycji. Złoty Stok otrzyma obwodnicę wartą przeszło 120 mln zł, w Niemczy po 15 latach przywrócimy połączenia kolejowe, mieszkańcy Kamieńca Ząbkowickiego doczekają się nadania praw miejskich, a Duszniki Arena – czyli najnowocześniejszy obiekt biathlonowy w Polsce, na którym rozgrywane były mistrzostwa Europy w tej dyscyplinie – uzyska długoterminowe wsparcie sponsoringowe. Przez wiele lat centralne władze nie dostrzegały mniejszych ośrodków miejskich. Nasi poprzednicy, skupiając się na dużych aglomeracjach, pomijali potrzeby mieszkańców małych powiatów i gmin. Ostatnia wizyta premiera Morawieckiego to dowód na to, że zmieniliśmy podejście. Przypomnę, że podczas ubiegłorocznej wizyty w Wałbrzychu, premier odwiedził Szczawno – Zdrój i zadeklarował pomoc finansową dla odbudowy tamtejszego Zakładu Przyrodoleczniczego.

(RED)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty