https://db2010.pl GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Odblokują ulicę Żeromskiego w Wałbrzychu: oszczędność czy niegospodarność?

Gmina Wałbrzych zawarła umowę na budowę łącznika ulicy Żeromskiego z drogą powiatową nr DP3407, czyli ulicą Wańkowicza w Wałbrzychu. – Choć zadanie obejmuje niewielki obszar, to jest bardzo ważne i oczekiwane przez mieszkańców Starego Zdroju – tłumaczy Kamila Świerczyńska, Rzecznik Prasowy Prezydenta Wałbrzycha. Ale mieszkańcy ul. Żeromskiego mówią o niegospodarności i utrudnianiu im życia. – Miasto wyda 300 tysięcy złotych na coś, co można było zrobić od razu, podczas  budowy obwodnicy. Znów będziemy mieli przed oknami bałagan i hałas podczas prac – oburzają się.

O tej sprawie pisaliśmy już w numerze 34 (545) Tygodnika DB 2010 z 16.09.2021 r. W artykule „Bałagan na ul. Żeromskiego” opisaliśmy problemy, które pojawiły się na tej ulicy podczas budowy obwodnicy miasta.

– Przez lata mówiono nam, że tak zwana stara ulica Żeromskiego nie będzie połączona w górnym biegu z nową trasą, wytyczoną podczas budowy obwodnicy Wałbrzycha. Ale teraz okazuje się, że koncepcja się zmieniła i prawdopodobnie będzie przejazd. Gdy pytamy urzędników i wykonawców obwodnicy, to nikt nic nie wie, a rozkopana droga stwarza zagrożenie między innymi dla dzieci chodzących do pobliskiej szkoły – zaalarmowali wówczas redakcję Tygodnika DB 2010 mieszkańcy ul. Żeromskiego w Wałbrzychu.

Po zakończeniu prac przez drogowców budujących obwodnicę, mieszkańcy sami zagospodarowali miejsce, w którym ulica Żeromskiego została pozbawiona wlotu w ulicę Wańkowicza. Teraz, po czterech latach wszystko się zmieni.

– 19 lipca 2021 r. skierowaliśmy pismo do Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, w którym domagaliśmy się informacji na temat planów i terminów, a także konsultacji. W odpowiedzi przesłanej nam 10 sierpnia przez dyrektora ZDKiUM Krzysztofa Szewczyka czytamy, że „drogowe rozwiązania komunikacyjne w tym obszarze, będą realizowane zgodnie z projektem budowy obwodnicy. Uwzględniając jednak sygnały płynące od mieszkańców Starego Zdroju, dotyczące przyszłych poważnych utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej rozważamy podjęcie prac koncepcyjnych, które pozwolą na zminimalizowanie tego problemu”. Czy to oznacza, że wszystkie prace zostaną dokończone tak jak jest w projekcie obwodnicy, a potem miasto będzie to burzyło i robiło połączenie obu dróg?! A co z gwarancją na obwodnicę?! I kto za to zapłaci?! – pytali w 2021 roku oburzeni mieszkańcy, którzy – po podpisaniu umowy na udrożnienie ulicy Żeromskiego – znów zwrócili się do naszej redakcji.

– Zapytajcie w naszym imieniu urzędników dlaczego drogi nie zostały połączone podczas budowy łącznika obwodnicy z ul. Wańkowicza? Kiedy zapadała decyzja o połączeniu ul. Żeromskiego z Wańkowicza oraz czy były, a jeśli tak – kiedy (na jakich etapach budowy obwodnicy lub po zakończeniu budowy) – konsultacje z mieszkańcami ul. Żeromskiego w sprawie połączenia jej z ulicą Wańkowicza – zaapelowali. Postawione przez mieszkańców pytanie przesłaliśmy do Biura Prasowego Prezydenta Wałbrzycha.

– Projekt budowy obwodnicy Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej (tzw. Europejki) był przygotowany przez GDDKiA, zanim prezydent Miasta Wałbrzycha został zarządcą wszystkich dróg (jeszcze przed 2013 r.) na terenie naszego miasta. Dokumentacja ta przewidywała właśnie odcięcie tego odcinka ul. Żeromskiego od zaprojektowanego obejścia drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 3407 D. Na etapie realizacji samej obwodnicy nie można było wprowadzać zmian do dokumentacji zatwierdzonej przez wojewodę decyzją zrid w 2012 r. Decyzja o potrzebie zaprojektowania tego połączenia zapadła jeszcze podczas samej budowy obwodnicy, niemniej z odłożoną realizacją po oddaniu do użytkowania samej obwodnicy. W ostatnim okresie czasu (II połowa 2024 r.) została taka dokumentacja wykonawcza przygotowana i obecnie mamy podpisaną umowę z wykonawcą tego zadania. W trakcie samej budowy były prowadzone rozmowy z mieszkańcami przy ul. Żeromskiego o zasygnalizowanej (już na tamtym etapie) potrzebie wykonania tego szybkiego dojazdu do ul. Żeromskiego i w kierunku Starego Zdroju, a jednoznacznie taka potrzeba została potwierdzona przy zgłoszeniach, że komunikacja na linii 20 i 8 niepotrzebnie ma wydłużony czas przejazdu, nawracając na pl. Gedymina, aby wykonać zasadniczy kurs w dwóch kierunkach. Sygnały o takich zamiarach i decyzji zostało przedstawione przez prezydenta, m.in. na corocznych jego spotkaniach z mieszkańcami naszego miasta. To co zostało także zaakcentowane – to niestety dodatkowe koszty obecnego układu tras tych linii, które kształtują się na poziomie około 31 000 zł miesięcznie (brutto). Należy pamiętać, że przed budową obwodnicy przejazd wszystkich pojazdów (w tym także komunikacji) odbywał się starą trasą ul. Żeromskiego, czyli także przez zamknięty/ ślepy dzisiaj odcinek tej ulicy – napisała w odpowiedzi rzeczniczka prezydenta Kamila Świerczyńska.

Prace wykona Przedsiębiorstwo Wielobranżowe STAŃCZYK sp.j. ze Świebodzic. Wykonawca ma na to 9 tygodni od dnia zawarcia umowy. Koszt przebudowy drogi na odcinku około 34 metrów bieżących wyniesie 282 711,81 zł zł brutto. Po zakończeniu realizacji zadania zmianie ulegną trasy jazdy autobusów. Nowe rozkłady jazdy zostaną opublikowane przed ukończeniem realizacji zadania.

– Oszczędność wozokilometrów będzie wynosiła ponad 30 tysięcy złotych miesięcznie. W związku z czym inwestycja zwróci się już po roku – zapewnia rzecznika prezydenta miasta.

Robert Radczak

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty