Oszuści bezwzględnie wykorzystują wrażliwość i ufność nie tylko osób starszych. Podczas telefonicznych rozmów w zasadzki, przygotowane przez przestępców, których celem jest wyłudzenie pieniędzy, wpadają coraz młodsi. – Niestety, 19 lutego funkcjonariusze otrzymali aż trzy takie zgłoszenia. Pierwsze dotyczyło oszustwa „na policjanta”, a w dwóch kolejnych przypadkach sprawcy zadziałali metodą „na pracownika banku”. Wałbrzyscy mundurowi kolejny raz apelują o ostrożność przy tego typu rozmowach telefonicznych – mówi komisarz Marcin Świeży, Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu.
Metod działania oszustów jest wiele, ale cel ten sam – skłonić nieświadomych rozmówców do przekazania pieniędzy. Niestety, przekonały się o tym trzy osoby, które po telefonach wykonanych przez przestępców straciły ponad 76 tysięcy złotych.
– Po południu do 60-letniego mieszkańca wałbrzyskiego Śródmieścia zadzwoniła osoba podająca się za policjanta. Mężczyzna poinformował pokrzywdzonego, że funkcjonariusze prowadzą działania przeciwko oszustom, którzy chcą okraść wałbrzyszanina. Przestępca w rozmowie telefonicznej tak zmanipulował 60-latka, że ten uwierzył w całą historię i w efekcie czego osobiście przekazał przestępcy pieniądze w kwocie ponad 54 tysięcy złotych. W dwóch kolejnych przypadkach 42-letni wałbrzyszanin, a także 79-letnia mieszkanka Chwaliszowa w Gminie Stare Bogaczowice odebrali połączenia od osób, które rzekomo miały być pracownikami banków. W rozmowach przestępcy przekonywali, że pieniądze na kontach pokrzywdzonych są zagrożone i należy szybko działać, bo w pierwszym z przypadków ktoś włamał się na kontro bankowe mężczyzny i próbował dokonać wypłaty pieniędzy z konta pokrzywdzonego, a w drugim nieznana osoba próbowała zaciągnąć kredyt na pokrzywdzoną. Niestety, mężczyzna dał się nabrać i sam dokonał przelewów na nazywane tak przez przestępców tzw. konto techniczne, a w drugim przypadku seniorka podała sprawcom kody blik, a ci wypłacili gotówkę w bankomatach na terenie kraju. A w ubiegłym tygodniu ofiarą wyłudzenia metodą „na policjanta” padła 81-letnia mieszkanka Wałbrzycha. Po godzinie 13.00 najpierw na telefon stacjonarny zadzwoniła do niej nieznana kobieta, która – podając się za pracownicę poczty – zapytała pokrzywdzoną o jej siostrę. Kiedy seniorka oświadczyła, że jej siostra zmarła, oszustka zapytała co ma zrobić z kierowanymi do niej przesyłkami. Natomiast po blisko godzinie na telefon nieświadomej mieszkanki Wałbrzycha zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta. W rozmowie z 81-latką oświadczył, że pracuje nad sprawą oszustów, którzy pod pretekstem dostarczenia przesyłki do jej mieszkania, będą chcieli ją okraść, dlatego kobieta jak najszybciej musi przekazać mu gotówkę, aby nie przejęli jej przestępcy. Zmanipulowana przez oszustów mieszkanka Piaskowej Góry powiesiła na zewnętrznej klamce drzwi wejściowych do mieszkania siatkę, w której było 20 tysięcy złotych, które ktoś po chwili odebrał. Seniorka po jakimś czasie zorientowała się, że działanie ma charakter przestępczy i dopiero po godzinie 17.00 powiadomiła o tym fakcie prawdziwych wałbrzyskich funkcjonariuszy. Sprawcy jednak zdążyli już uciec z pieniędzmi. Mundurowi prowadzą teraz postępowanie w tej sprawie – relacjonuje Marcin Świeży.
By uniknąć podobnych sytuacji, policjanci w całym kraju podejmują szereg działań informacyjnych i edukacyjnych.
– Seniorzy z Koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Marciszowie opanowali sztukę demaskowania oszustów, którzy nie przepuszczą żadnej okazji dla próby wyłudzenia danych osobowych, czy do kont bankowych. Wiedzą co zrobić, by uchronić się przed skutkami niepożądanych działań osób trzecich. Dzielnicowa z Posterunku Policji w Marciszowie oraz funkcjonariuszka Wydziału Ruchu Drogowego w Kamiennej Górze, we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Marciszowie oraz Urzędem Gminy Marciszów, spędziły wspólnie z seniorami z Gminy Marciszów. Podczas spotkania policjantki poruszyły kwestie szeroko rozumianego bezpieczeństwa seniorów. Przedstawiły im sposoby rozpoznawania oszustów oraz unikania zagrożeń. Omówiły również nowe metody działania oszustów, a także sposoby manipulacji, które mogą nieść ze sobą bolesne konsekwencje, czy utratę oszczędności. Pamiętajmy o 4 zasadach bezpiecznego Dolnoślązaka: 1. Nigdy nie wręczaj swoich pieniędzy obcej osobie. 2. Nigdy nie dzwoń na numery wskazane przez rozmówcę telefonicznego. 3. Zadzwoń do bliskich i zapytaj, czy faktycznie potrzebują pomocy. 4. O próbie wyłudzenia natychmiast poinformuj policję. Zadzwoń pod numer 112 – mówi młodszy aspirant Elwira Hajduga z Komendy Powiatowej Policji w Kamiennej Górze.
(RED, fot. KPP Kamienna Góra)