Wakacje dla większości to czas wypoczynku, ale dla oszustów i złodziei okres wytężonych działań, które mają na celu wykorzystanie wszelkich okazji do łatwego zarobku cudzym kosztem. Do tradycyjnych form kradzieży dochodzą te współczesne, z wykorzystaniem np. fałszywych wiadomości. Nie ma tygodnia, by w naszym regionie ktoś nie padł ofiarą takich działań.
Pośpiech, roztargnienie, pęd życia codziennego powodują, że niektórzy zbyt mało uwagi przywiązują do weryfikowania otrzymanych informacji. Coraz częściej „cyberoszuści” na swoje ofiary wybierają osoby młode, korzystające z komunikatorów internetowych, bądź posiadających rachunki bankowe i obsługujących je poprzez aplikacje mobilne czy dostęp internetowy. Niejednokrotnie utracone kwoty sięgają kilkuset tysięcy złotych.
O konieczności sprawdzenia prawdziwości otrzymywanych wiadomości przekonała się ostatnio 69-latnia kobieta z powiatu kamiennogórskiego, która straciła kilka tysięcy złotych, ponieważ uwierzyła fałszywemu smsowi od rzekomego syna.
– Plagą stały się telefoniczne oszustwa, na które stale są narażeni użytkownicy telefonów komórkowych i nie tylko. Każdy z nas musi być czujny, ponieważ czasami jedna błędna decyzja może doprowadzić do straty oszczędności. Ten sposób może dotyczyć każdego, nie tylko seniorów, więc bądźmy ostrożni i nie dajmy się nabrać. Oszuści obecnie korzystają z wiadomości tekstowych, które na pierwszy rzut oka, mogą się wydawać całkiem prawdziwe. Do kamiennogórskiej jednostki policji zgłosiła się kobieta, która otrzymała od rzekomego syna smsa z prośbą o kontakt w aplikacji Whatsapp pod podanym nowym numerem telefonu. Następnie oszust, podając się nadal za syna kobiety, przekonał ją, że jego telefon został uszkodzony. Twierdził w wiadomościach, że to numer znajomego, a on potrzebuje pieniędzy na nową komórkę. Kobieta, w dobrej wierze, przelała na podane konto kilka tysięcy złotych, o które poprosił „syn” i – niestety – zbyt późno zorientowała się, że została oszukana. Dlatego przypominam, żeby nie wierzyć we wszystkie wiadomości, które otrzymujemy. Zanim cokolwiek zrobimy, spróbuj zadzwonić do swoich bliskich by dowiedzieć się, czy to prawda. Przekazujmy swoim najbliższym informacje o sposobach oszustw, żeby byli na bieżąco z nowymi metodami. Uczulajmy na wszelkie wiadomości od niezapisanych numerów telefonów, aby bliscy pamiętali o sprawdzeniu ich prawdziwości. Jeśli ktoś dostał podejrzaną wiadomość, może ją przesłać bezpośrednio na numer telefonu 799-448-084 lub zgłosić na stronie Incydent Cert – tłumaczy st. sierż. Katarzyna Trzepak-Balicka z Komendy Powiatowej Policji w Kamiennej Górze.
Niestety, wciąż się zdarzają oszustwa metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”. Nadal wiele osób starszych i samotnych daje się zwieść i traci pieniądze, będące niejednokrotnie oszczędnościami całego życia. Dlatego w trosce o ich dobro wałbrzyscy policjanci przed siedzibą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Wałbrzychu przygotowali specjalne stoisko, przy którym informowali seniorów o skutecznych sposobach ochrony przed przestępcami.
– Osoby starsze nieustannie są na celowniku przestępców, którzy wykorzystują ich podeszły wiek, łatwowierność i dobre serce. I chociaż wciąż zdarzają się sytuacje kiedy seniorzy dają się oszukać, to coraz częściej udaje się udaremnić próby wyłudzeń i oszustw. Systematycznie prowadzona przez wałbrzyskich policjantów profilaktyka w tym zakresie z pewnością pomaga podnosić świadomość mieszkańców powiatu. Chcąc dotrzeć z informacjami o zagrożeniach i sposobach unikania ich skutków do jak największej liczby seniorów, funkcjonariusze z Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu, we współpracy z lokalną placówką ZUS, stworzyli punkt konsultacyjny, przy którym rozdawali ulotki informacyjne oraz radzili jak uchronić się przed przestępstwem. Mieszkańcy naszego powiatu, którzy odwiedzali placówkę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przy ulicy Kasztanowej w Wałbrzychu, mogli porozmawiać z funkcjonariuszami na różnego rodzaju nurtujące ich problemu. Jednak głównym tematem rozmów były oczywiście sposoby działania przestępców, rady jak uniknąć oszustw i co zrobić kiedy przekazaliśmy dane wrażliwe lub oszczędności życia. Funkcjonariusze podpowiadali również jak należy się zachować w sytuacjach, gdy do mieszkania usiłują wejść nieznane osoby podające się za pracowników różnych instytucji lub usiłujące sprzedawać towar po „okazyjnych” cenach. Część rozmów dotyczyła także problemów, które niekoniecznie wymagały zgłoszeń lub wizyt w komendzie. Po spotkaniach z mieszkańcami regionu apelujemy: seniorze, pomimo że starasz się uważać i znasz już metody oszustw jakie stosują przestępcy, czyli „na wnuczka”, „na urzędnika”, czy „na policjanta”, zapamiętaj, że nieuczciwi ludzie wykorzystają każdą nadarzającą się okazję, aby pozbawić cię pieniędzy oraz kosztowności. To nie tylko zmyślona historia, czy podszywanie się pod krewnego, ale coraz częściej taką „okazją” są aktualne wydarzenia – dodaje asp. szt. Agnieszka Głowacka-Kijek z Zespołu Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu.
(RED)