https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Zmiany dla kierowców i pasażerów

Uruchomienie sygnalizacji świetlnej oraz wszystkich pasów ruchu na Rondzie Niepodległości na pograniczu Szczawna – Zdroju i Wałbrzycha jest pierwszym etapem oddawania do użytku obwodnicy Wałbrzycha. – Do końca lipca 2022 r. planujemy oddać do użytku główny ciąg obwodnicy – mówi prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

– 28.05.2022 r. zmieniona została w tymczasowa organizacja ruchu na Rondzie Niepodległości polegająca na uruchomieniu sygnalizacji świetlnej oraz wszystkich pasów i relacji ronda, za wyjątkiem wjazdu na estakadę budowanej obwodnicy. W związku z tym nadal zamknięta pozostanie jezdnia ul. Łączyńskiego od strony Szczawna-Zdroju. Wyłączony z ruchu pozostaje również odcinek ul. Wyszyńskiego, na którym wciąż trwają prace budowlane związane z realizacją inwestycji – informuje kierownictwo budowy obwodnicy z firmy Budimex.

Wprowadzone zmiany nie poprawiły płynności ruchu na rondzie.

– Wszystkim wałbrzyszanom, i nie tylko, radzę omijać Szczawno – Zdrój, zwłaszcza skrzyżowanie „Rondo Tesco”. Masakra! – alarmował w mediach społecznościowych Jacek Szwajgier, radny Rady Miejskiej Wałbrzycha.

– Było małe rondo i funkcjonowało, zrobili duże – ale skrzyżowanie – i jest tragedia. Jadąc od dawnego Tesco na Podzamcze mamy trzy światła – zauważa Jerzy Syzdek, były zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu.

Ale pojawiły się także głosy aprobaty.

– Jeżdżę co dziennie przez dawne rondo i o ile wiele złego można powiedzieć o tym skrzyżowaniu, to przejazd z Podzamcza do Szczawna skrócił się o około 10 minut w godzinach tak zwanego szczytu. A to, że kierowcy nie patrzą na znaki i tamują skrzyżowanie to niestety odrębny temat – mówi pan Tomek.

– To pierwsze takie rondo w Wałbrzychu i wielu kierowców jednak nie potrafi płynnie poruszać się. Z czasem nauczą się i być może osoby odpowiedzialne za ustawienia świateł też zoptymalizują ruch na tym rondzie – dodaje Mariola Kruszyńska z Fundacji Edukacji Europejskiej.

– A ja radzę wałbrzyszanom przypomnieć sobie zasady w ruchu drogowym i prawo o ruchu drogowym. Nie ma co się dziwić, że są korki, skoro kierowcy nagminnie wjeżdżają na skrzyżowanie, nie mając możliwości opuszczenia go. Zajeżdżają tym samym przejazd kierowcom z innych kierunków. Kolejna sprawa, to korzystanie tylko z jednego pasa zjazdowego, gdy drugi jest pusty. No i oczywiście wjeżdżanie na skrzyżowanie na późnym pomarańczowym lub nawet na czerwonym świetle. Z drugiej strony opóźniony start na zielonym, bo przecież jak już stoję, to se poczytam co tam nowego na fejsbukach wypisali. Gdy nauczymy się kultury jazdy, nauczymy się płynnie jeździć, to żadne skrzyżowanie nam nie będzie straszne – podkreśla pan Damian.

Ale nie tylko zmiana organizacji ruchu w tym rejonie budzi obawy kierowców. Intensywne opady deszczu sprawiły, że 25 maja 2022 r. obszar Ronada Niepodległości, które po przebudowie jest skrzyżowaniem, znalazł się pod wodą. Służby sprawdzają, co było powodem zablokowania wód opadowych z jezdni.

Zmiana lokalizacji przystanków

Dział Komunikacji Zbiorowej Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu informuje że 28 maja 2022 r. oraz 1 czerwca, zmianie uległy lokalizacje przystanków komunikacji miejskiej.

28 maja tymczasowy przystanek Długa – Makuszyńskiego dla linii: A-C-4-8-9 powrócił w miejsce swojej pierwotnej lokalizacji. 1 czerwca:

– przystanek Wieniawskiego – al. Podwale (kierunek Piaskowa Góra) przesunięty został na al. Podwale, odjazdy linii: A i 8 realizowane są z przystanku al. Podwale – Husarska,

– przystanek Parkowa – Armii Krajowej (w kierunku ul. Kolejowej) przesunięty został na ul. Armii Krajowej, odjazdy linii nr 15 realizowane są z przystanku Armii Krajowej- Dworzec Miasto.

– tymczasowy przystanek Kolejowa – Wysockiego utworzony po zamknięciu ul. Chrobrego, dla linii: A-C-2-11-12,15 przeniesiony został na ul. Wysockiego w miejsce obecnie funkcjonującego przystanku linii: 5 i 10 realizujących odjazdy w kierunku Białego Kamienia.

– Zmiana lokalizacji tego przystanku związana jest z realizacją kolejnego etapu budowy obwodnicy w tym zabezpieczenia tak zwanej „Lisiej sztolni” oraz remontem ul. B. Chrobrego. Wkrótce, wraz z uruchomieniem przejezdności obwodnicy, z przystanku Wysockiego – plac Grunwaldzki uruchomiona zostanie specjalna linia autobusowa na trasie Śródmieście – Podzamcze – informuje Dział Komunikacji Zbiorowej Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.

Otwarcie w lipcu?

– Działamy na wielu frontach i w wielu miejscach – zapewniają przedstawiciele firmy Budimex, która buduje wałbrzyską obwodnicę. – Wykonujemy między innymi: roboty ziemne związane z podbudową drogi, roboty ziemne na drogach serwisowych, mur oporowy przy ul. Wysockiego, roboty brukarskie, montaż ekranów akustycznych, malowanie oznakowania poziomego, montaż oznakowania pionowego, nasadzenia zieleni, montaż barier energochłonnych.

Już wiadomo, że planowane na koniec czerwca otwarcie obwodnicy uległo kolejnemu przesunięciu.

– Odcinek obwodnicy od wiaduktu kolejowego na ulicy Wieniawskiego do dawnego „ronda Tesco”, które teraz jest skrzyżowaniem, jest pierwszym odcinkiem, na który dostaliśmy pozwolenie na użytkowanie. W tej chwili trwają procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie kolejnych odcinków. Cały proces oddawania do użytku głównego odcinka obwodnicy planujemy zakończyć w wakacje. Robimy wszystko, by z nowej drogi można było korzystać już od końca lipca tego roku – mówi prezydent Roman Szełemej.

(RED)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty