Rozmowa z Krzysztofem Machowskim, właścicielem najlepszego ośrodka szkolenia kierowców w powiecie wałbrzyskim.
Dwa lata pracy w pandemii miały wpływ na szkolenie kierowców?
Krzysztof Machowski: – Przez pandemię zmuszeni byliśmy wprowadzić kursy teoretyczne w trybie on-line. Po kilku miesiącach okazało się, że cieszą się one dużym zainteresowaniem, dlatego wciąż mamy taki rodzaj szkolenia w naszej ofercie.
Czy pandemia, a teraz drastyczny wzrost cen paliw, mają jakiś wpływ na liczbę osób, które zgłaszają się na kursy nauki jazdy?
– Pandemia w pewnym stopniu przyczyniła się do wzrostu cen kursów nauki jazdy. Jednak drastyczny wzrost cen paliwa jeszcze bardziej tę sytuację pogorszył i w rezultacie ośrodki szkolenia kierowców zmuszone zostały do kolejnych podwyżek co – niestety – przełożyło się na niewielki spadek zainteresowani naszymi usługami.
Trudniej było utrzymać w tych warunkach pozycję lidera szkolenia kierowców w powiecie wałbrzyskim?
– Warunki wszystkie szkoły miały podobne, a pozycja lidera zawsze zobowiązuje i robimy wszystko, żeby w tej czołówce się utrzymać. Dla nas jednak od bycia liderem ważniejsza zawsze jest satysfakcja klienta i nad tym głównie się koncentrujemy.
Czy nadal jest zwiększone zainteresowanie nauką jazdy samochodem z automatyczną skrzynia biegów?
– Jesteśmy jednym z nielicznych ośrodków szkolenia kierowców w Wałbrzychu i powiecie wałbrzyskim, który ma w swojej ofercie szkolenie przy użyciu samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Na brak chętnych nie narzekamy, bo na ten rodzaj kursu decydują się nie tylko osoby w średnim wieku, ale również młodzież. Wszystkie obecnie produkowane auta z napędem hybrydowym, czy elektrycznym, są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, zatem spodziewamy się, że zainteresowanych będzie przybywało.
Zmiany w przepisach o ruchu drogowym zwiększają trudność szkolenia kandydatów na kierowców oraz egzaminu?
– Można w ostatnim czasie zaobserwować, że spora część kursantów podczas szkolenia, czy egzaminu, ma problem z odpowiednim zachowaniem się w okolicach przejść dla pieszych. A – jak wiemy – przepisy wobec pieszych dość mocno się zmieniły.
Sprawdziły się zmiany w kodeksie drogowym, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r.?
– Myślę, że tak. Najbardziej widać jak kierowcy zmienili swoje zachowanie wobec pieszych. Idzie to chyba w dobrym kierunku, ale potrzeba trochę lat, aby mentalność i kultura polskich kierowców uległa poprawie. Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych, czy jazda na tak zwany suwak też przynoszą oczekiwaną poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Rozmawiał Robert Radczak