https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Jubileusz 25-lecia Enitra Sp. z o.o.

Jubileusz 25-lecia Enitra Sp. z o.o.

Enitra – jedna z najbardziej znanych wałbrzyskich firm, która zajmuje się produkcją elementów napędu i transportu, świętuje 25-lecie działalności. – Nigdy nie żałowałem, że założyłem firmę w Wałbrzychu – mówi Tadeusz Ratajczyk, Prezes Zarządu Enitra Sp. z o.o.

Sobięcin zamiast strefy ekonomicznej

Firma Enitra Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego, założoną w 1996 r. w Wałbrzychu, która w 1997r. przeniosła swoją siedzibę do nowo wybudowanego wówczas obiektu, o ciekawej i nowoczesnej architekturze.

– Przez kilka lat wstrzymywałem się z decyzją o uruchomieniu własnej firmy, ponieważ czekałem na utworzenie w Wałbrzychu specjalnej strefy ekonomicznej. Chciałem swój zakład produkcyjny ulokować w parku przemysłowym przy ul. Uczniowskiej, ale ówczesny rząd zwlekał z decyzją o utworzeniu strefy, więc w maju 1996 roku rozpocząłem budowę pierwszego segmentu u zbiegu ulic 1 Maja i Skarżyskiej w dzielnicy Sobięcin. Rok wcześniej w tym miejscu została zbudowana nowoczesna stacja paliw i pomyślałem, że to będzie dobre sąsiedztwo. Tym czasem rok później powstała strefa, ale wówczas stwierdziłem, że skoro powiedziałem już „A” w tym miejscu, to będę konsekwentny i właśnie tu powiem „B”, „C’ itd. – wspomina początki Enitry Tadeusz Ratajczyk, który do Wałbrzycha przyjechał na staż do Laboratorium Badawczego Koksochemii i… pozostał w tym mieście.

Jakość produkcji i zarządzania

 – Przez całe swoje zawodowe życie zajmowałem się chemią polimerów oraz kinematyką. W PRL-u pracowałem w Wałbrzychu w nieistniejącej już firmie, w której wdrażałem to, czym teraz zajmuje się Enitra. Praca w tej firmie umożliwiła mi w latach 70-tych XX wieku wyjazdy za granicę, między innymi do Niemiec i Szwajcarii, podczas których uczyłem się technologii związanej z pasami napędowymi, taśmami transportującymi oraz z innymi elementami napędu i transportu. Potem zdobywałem doświadczenie pracując dla zagranicznych koncernów, aż w końcu nadszedł czas, w którym zdecydowałem się pójść własną drogą i rozpocząłem budowę swojej firmy. Ale budowa firmy nie sprowadza się do budynków, ale przede wszystkim do budowy zespołu oraz opracowania procedur, na których opiera się działalność przedsiębiorstwa. Dlatego już w 1997 roku podpisałem umowę z Polskim Centrum Badania i Certyfikacji w Warszawie i jako dwunasta firma w Polsce Enitra była certyfikowana pod kątem wdrażania systemów zarządzania jakością ISO. Najpierw wdrożyliśmy ISO 9001, potem ISO 14001, a następnie System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy PN-N 18001, potwierdzony certyfikatem nr JBS/13/8/2018, wydanym przez jednostkę certyfikującą PCBC oraz System Zarządzania Higieną tzw. Higiena + oparty na kryteriach systemu HACCP. Został także wdrożony kodeks etyki i postępowania w biznesie, który jest zbiorem zasad utworzonym po to, by wyznaczyć podstawowe standardy etyczne i prawne, którymi kierujemy się na co dzień w naszej pracy. Punktem odniesienia jest dla nas ISO 26000, który zawiera wytyczne dotyczące postępowania społecznie odpowiedzialnego.

Klienci wskazują drogę

Enitra od początku swojego istnienia stale się rozwija. W ciągu 25 lat działalności czterokrotnie zwiększyła powierzchnię produkcyjną, magazynową i biurową. Ponad czterokrotnie wzrosła także liczba osób zatrudnionych w firmie, które cenią sobie rodzinną atmosferę i warunki pracy, które zdecydowanie odbiegają od standardów korporacyjnych. Baza klientów Enitry przekroczyła już liczbę 5000, spółka co rok rozszerza portfolio swoich produktów i dziś jest największą w Polsce firmą w swojej branży.

– Nasz zespół, który składa się z około 80 dobrze wykwalifikowanych osób, wśród których większość posiada długoletnie doświadczenie w dziedzinie elementów napędu i transportu, dba o to, by nasi Klienci byli zawsze zadowoleni ze współpracy z nami. Na początku naszej działalności ukute zostało motto firmy: „Enitra jest zarządzana przez potrzeby i oczekiwania naszego Klienta – To nasi Klienci wskazują nam drogę”. Nasi przedstawiciele techniczno-handlowi, opiekujący się swoim regionem, wspólnie z Klientami rozwiązują nurtujące ich problemy techniczne, związane z elementami napędu i transportu. Nasze Centrum Obsługi Klienta dba o to, by Klient otrzymał wyrób „just in time” oraz zgodny z jego oczekiwaniami. Nasz Serwis 24h szybko i profesjonalnie wykona usługę związaną z montażem lub naprawą taśmy u Klienta. Z kolei nasi dostawcy, z których większość należy do wiodących w swojej branży, gwarantują nam wysoką jakość swoich produktów oraz niezawodność dostaw – podkreśla prezes spółki Enitra.

Biznes społecznie odpowiedzialny

Firma posiada Certyfikat Rzetelności oraz jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. Enitra znana jest także z działalności charytatywnej oraz z działalności na rzecz środowiska naturalnego.

– W miejscu, w którym wcześniej było wysypisko śmieci, powstała firma w pełni ekologiczna. Na naszych dachach działa elektrownia słoneczna, wytwarzająca prąd z paneli fotowoltaicznych, którego zużywamy mniej niż produkujemy. Poza tym jest u nas właściwa gospodarka wodna, działają pompy ciepła i ekologiczna kotłownia gazowa, a budynek jest energooszczędny i otoczony zielenią w postaci trawników, drzew, krzewów oraz kwiatów. Chcemy w każdym aspekcie naszej działalności pozytywnie oddziaływać na otaczające nas środowisko – podkreśla Tadeusz Ratajczyk.

3 września 2021 r. w siedzibie firmy odbędzie się skromna impreza, która będzie podsumowaniem jubileuszu 25-lecia powstania Enitra sp. z o.o.

Robert Radczak

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty