https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Praca wre na linii 285

Praca wre na linii 285

Od kilku tygodni trwają intensywne prace związane z odbudową linii kolejowej 285, łączącej Gminy Jedlina- Zdrój i Walim ze Świdnicą. Pojawiły się już nowe semafory i oznakowania przejazdów kolejowych, odbudowywane są także torowiska. Pociągi mają ruszyć na tę linię w tym roku.

Przypomnijmy: 25 sierpnia 2016 roku w Jedlinie Zdroju została podpisana wstępna umowa w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Dzięki temu jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych Aglomeracji Wałbrzyskiej powróci do swojej świetności. Linia nr 285 (niegdyś zwana Koleją Bystrzycką) łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina Zdrój i liczy ponad 82 kilometry. Ruch pasażerki na linii nr 285 zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury. Rewitalizacja linii umożliwi przywrócenie przewozów pasażerskich, a co za tym idzie – poprawę atrakcyjności komunikacyjnej Aglomeracji Wałbrzyskiej. Dzięki środkom powierzonym Aglomeracji Wałbrzyskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, rewitalizowany będzie odcinek o długości 21,41 km na trasie Świdnica-Kraszowice – Jedlina Zdrój wraz z robotami towarzyszącymi na odcinku Świdnica Kraszowice – Świdnica Miasto i Jedlina Zdrój – Wałbrzych.

– Szybki transport publiczny jest przyszłością. Ta inwestycja zdecydowanie zwiększy ruch turystyczny, będzie także bardzo praktyczna do komunikacji. To będzie dla nas podstawowa oś transportowa. Ta inwestycja zmieni oblicze Jedliny – uatrakcyjni jeszcze bardziej nasze miasto – podkreśla Leszek Orpel, burmistrz Jedliny-Zdroju.

– Gmina Walim od początku wspiera tę inwestycję. Myślimy o turystach, którzy będą mieli okazję przejechać się linią kolejową uznawaną za jedną z najpiękniejszych w Polsce. Skorzystają również mieszkańcy naszej gminy, bo pojawi się kolejna możliwość bezpośredniego dotarcia do Świdnicy – dodaje Adam Hausman, wójt Gminy Walim.

Nieczynna od kilkunastu lat, jednotorowa linia 285, biegnie od Świdnicy do Jedliny wzdłuż rzeki Bystrzycy. Na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. W trakcie remontu odbudowanych zostanie ponad 110 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 znacznych wiaduktów o długości 50- 150 m. W ramach prac pojawiły się już nowe urządzenia sterowania ruchem pociągów, odtwarzane są zostaną przystanki i powstały dwa nowe – w Burkatowie oraz przystanek Jedlina Centrum. Przygotowując się na uruchomienie zabytkowej linii 285, Gmina Walim odrestaurowała budynek dworca w Jugowicach, a przejęty kilka lat temu budynek w Zagórzu Śląskim przeszedł remont dachu oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Zgodnie z realizowaną inwestycją, na stacjach powstają wyższe, wyposażone we wiaty oraz ławki perony. Wszystko z myślą o wygodzie podróżnych, także tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakładana prędkość szynobusów, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h.

Prace prowadzone są przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „Dolkom”. Zakończenie prac nastąpi w 2021 roku, a szacowany koszt rewitalizacji linii sięga około 130 mln zł, z czego około 80 mln zł to pieniądze pozyskane z Unii Europejskiej za sprawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej.

(RED)

REKLAMA