https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Rola logopedy i terapii logopedycznej w żłobku

Fundacja Edukacji Europejskiej w Wałbrzychu od 2012 roku zajmuje się tworzeniem nowych miejsc żłobkowych. W przeciągu tych 8 lat, wspólnie z samorządami, uruchomiliśmy łącznie 10 nowych żłobków, w tym: 6 w Wałbrzychu, 2 w Strzegomiu i po 1 w Świdnicy i Jedlinie-Zdroju. W ten sposób powstało 561 nowych miejsc.

W każdej z tych placówek, oprócz podstawowej opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat, oferowane jest również wsparcie logopedyczne. Już od narodzin ważna jest wczesna profilaktyka i uważna obserwacja małego dziecka. Dzięki pracy specjalistów, w naszych placówkach rodzice mają dostęp do bezpłatnych konsultacji i profesjonalnego wsparcia.

Mając już wieloletnie doświadczenia (od 2007 r.) w tworzeniu nowych miejsc przedszkolnych, w których kładliśmy ogromny nacisk na pracę dzieci z logopedą i wczesną diagnostykę w zakresie wad wymowy, czy trudności w czytaniu lub pisaniu, projektując działalności żłobków, położyliśmy też duży nacisk na zatrudnienie logopedów.

Od kilku lat współpracuje z nami Anna Pitak – logopeda, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym ale również w żłobkowym. Nasza specjalistka podzieli się z Czytelnikami swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Obecnie kładzie się ogromny nacisk na profilaktykę logopedyczną, gdyż nie tylko zapobiega ona powstawaniu zaburzeń, ale również umożliwia dziecku optymalny poziom rozwoju mowy, dzięki wczesnej stymulacji i diagnostyce.
Logopeda w żłobku bada stopień rozwoju mowy, rozwoju ruchowego i poznawczego dziecka. Obserwuje dzieci zarówno podczas swobodnej zabawy, jak i we śnie. Umożliwia to między innymi ocenę sposobu oddychania, stopnia rozwoju mowy czynnej i biernej oraz zachowań komunikacyjnych. Specjalista wykorzystuje czas posiłków na obserwację sposobu karmienia dziecka, jego odruchu połykania. Podczas spotkań indywidualnych z dzieckiem ocenia stan uzębienia, zgryzu, budowy oraz sprawności narządów artykulacyjnych, czy funkcjonowania narządu słuchu. Już na tak wczesnym etapie możemy wychwycić pewne problemy laryngologiczne, między innymi: zaburzenia słuchu, przerost migdałka podniebiennego (tzw. trzeciego migdałka), skrócenie wędzidełka podjęzykowego oraz niewłaściwe ukształtowanie podniebienia, które mogą być przyczyną występowania opóźnień w rozwoju mowy, czy problemów z artykulacją. Wczesne wykrycie nieprawidłowości pozwala na szybką reakcję i rozpoczęcie procesu terapeutycznego.

Dzięki współpracy logopedy z wieloma specjalistami, między innymi z pedagogami, psychologiem, rehabilitantem oraz muzykoterapeutą, możliwe jest zapewnienie dzieciom kompleksowej opieki. Taka wieloaspektowa obserwacja i diagnoza dzieci pozwala poszerzyć spojrzenie na ich potrzeby i możliwości oraz ustalić wspólne cele terapeutyczne.

Pamiętając o tym, że dzieci uczą się przez naśladownictwo i najlepiej przyswajają nowe treści podczas zabawy, w trakcie naszych profilaktycznych, grupowych zajęć logopedycznych rozwijamy komunikację językową dzieci, usprawniamy umiejętności wypowiadania się, korygujemy wady wymowy u dzieci poprzez liczne ćwiczenia artykulacyjne, słuchowe, fonacyjne (inaczej głosowe, mające na celu wykształcenie u dzieci ustawienia głosu, czyli odpowiedniej wysokości i umiejętności właściwego stosowania jego natężenia w mowie) i oddechowe, wyrównujemy opóźnienia mowy oraz stymulujemy rozwój poznawczo-językowy. Wykonujemy ćwiczenia rozumienia poleceń oraz wzmacniamy również procesy związane z pamięcią, uwagą, autokontrolą słuchową, wzrokiem i ruchem. Podczas zajęć śpiewamy, tańczymy, pokazujemy, powtarzamy i ćwiczymy nasze języki i buźki. Puszczamy bańki, dmuchamy na piórka, kuleczki z waty, rozgrywamy mecze małymi piłeczkami – bez użycia rąk, w ten sposób wykonując porcję ćwiczeń oddechowych. Słuchamy logopedycznych bajek, wierszyków i historyjek, a w ich trakcie liczymy ząbki, oblizujemy usta, przesyłamy całuski i robimy baloniki z naszych policzków. Poznajemy też nowe piosenki oraz wykonujemy prace plastyczne. Z dziećmi, u których wykryto nieprawidłowości w rozwoju mowy rozpoczynamy pracę indywidualną. Podczas cotygodniowych spotkań wykonujemy różne ćwiczenia, dostosowując poziom trudności zadań do ich wieku. Pracujemy w odpowiednio przygotowanej sali, wyposażonej w lustro – niezbędny element podczas zajęć logopedycznych. Wykorzystujemy różne metody i formy pracy oraz korzystamy z wielu ciekawych pomocy logopedycznych.

Nieoceniona jest na tym etapie współpraca z rodzicami. To oni jako pierwsi mogą zauważyć pewne odstępstwa od normy. Są oni również źródłem informacji dotyczących rozwoju dziecka, sposobu jego komunikowania i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych. Dodatkowo kontynuują pracę ze swoją pociechą w domu. Dzięki temu wspólnie dajemy dziecku szansę na szybsze osiągnięcie pozytywnych efektów. Stała praca z logopedą sprawia, że dzieci umiejętnie komunikują się z otoczeniem, sygnalizują swoje potrzeby, „mają szansę wkroczyć w wiek przedszkolny bez zaburzeń artykulacji, oddychania, połykania oraz z prawidłowo ukształtowanymi odruchami w obrębie jamy ustnej”. A to wszystko daje im niczym nieskrępowaną możliwość nabywania nowych umiejętności.

(MK)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty