https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Uratują linię 285?

Dobra wiadomość dla miłośników kolei i turystów. – Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął we wtorek uchwałę o przejęciu linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój – powiedział Tygodnikowi DB 2010 Jerzy Tutaj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W ten sposób samorządowcy chcą zapobiec fizycznej likwidacji nieczynnej od kilkunastu lat przepięknej linii kolejowej.
SONY DSC
 
 
 
 
 
Polskie Koleje Państwowe 8 lipca tego roku ogłosiły przetarg na rozbiórkę torów na linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój. Ta informacja zelektryzowała miłośników kolei, wielbicieli dolnośląskich zabytków i turystów, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych zaczęli organizować protesty. Nic dziwnego, ponieważ jest to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce, wiodąca m.in. przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie do Jedliny Zdroju. To właśnie na tej trasie, na pięknie wyremontowanej przez gminę Walim stacji w Jugowicach, odbędą się w ten weekend XII Mistrzostwa Polski w Drezynowaniu.
– 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto (obecnie Świdnica Przedmieście) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska (bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych). Dlaczego samorządy skupiające się wokół tego cudu inżynierii nie blokują planów destrukcyjnych betonu państwowego, dlaczego posłowie z ziemi świdnickiej i wałbrzyskiej nie walczą o ratunek dla 285-tki? Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów – pytał Adam Grabicki na stronie Świdnickiego Forum Rozwoju (sfr.org.pl).
Na plany PKP szybko zareagowały władze województwa dolnośląskiego, które od kilku lat przemierzały się do przejęcia linii 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój.
– Nasza reakcja musiała być natychmiastowa – powiedział Tygodnikowi DB 2010 Jerzy Tutaj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego i jeden z najzagorzalszych orędowników reaktywacji ruchu pociągów na tym szlaku. – Zarząd województwa podjął uchwałę intencyjną w sprawie przejęcia tej linii. W praktyce oznacza to odwołanie procedury przetargowej, ogłoszonej przez PKP. Kolejnym etapem będą negocjacje w sprawie ceny przejęcia tej linii. A jak ją przejmiemy, to skierujemy tam szynobusy, które będą kursowały na trasie Wrocław – Sobótka – Jedlina Zdrój – Wałbrzych. Niechcący PKP mogą przyczynić się do szybszej realizacji naszych planów.
Robert Radczak

REKLAMA

Kliknij tutaj

Aby kontynuować zaakceptuj korzystanie z plików Cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close