Na zaproszenie burmistrza Janusza Chodasewicza, Kamienną Górę odwiedził nowy dyrektor Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu Mateusz Masłowski. – Ta instytucja jest ogromnie ważnym partnerem, który może pomóc uporać się nam z palącymi problemami komunikacyjnymi w mieście – podkreśla burmistrz.
Uczestnicy roboczej wizyty odwiedzili między innymi ulicę Towarową, na której znajduje się uciążliwa dla mieszkańców bocznica załadunku kamienia oraz kopalnię w Ogorzelcu. Był tam również prezes kopalni „Ogorzelec” Andrzej Kręcichwost, która zamierza zmodernizować system transportu urobku. Po rewitalizacji linii kolejowej Kamienna Góra – Kowary, kamień mógłby odjeżdżać ze stacji kolejowej w Ogorzelcu. Tam byłby transportowany z kopalni osłoniętym 2-kilometrowym taśmociągiem.
– Rewitalizacja linii kolejowych 308 i 345 jest przygotowywana. Jesteśmy obecnie na etapie procedur środowiskowych związanych z odkryciem siedliska nietoperzy w tunelu pod Przełączą Kowarską. Raport specjalistów, który pozwoli nam na przygotowanie inwestycji z poszanowaniem zasad ochrony środowiska, powinien być gotowy pod koniec tego roku – powiedział Mateusz Masłowski, dyrektor DSDiK.
Szef DSDiK zapowiedział, że w 2026 roku powinny rozpocząć się procedury przetargowe dla wykonawców odbudowy. Pociągi mogłyby powrócić na linię kolejową do Kowar na przełomie lat 2028 – 2029.
(RaŚ)