https://db2010.pl GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Ważą się losy szkoły w Kowalowej

Rada Miejska Mieroszowa przyjęła uchwałę intencyjną w sprawie likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej. Powodem jest zbyt mała liczba uczniów, a także niekorzystne prognozy demograficzne, wysokie koszty utrzymania tej placówki oraz realizowana rozbudowa szkoły w Mieroszowie. Z argumentami samorządowców nie zagradzają się nauczyciele i rodzice dzieci uczących się w Kowalowej. Teraz uchwałą zajmie się Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.

23 stycznia 2025 r. Rada Miejska Mieroszowa wyraziła zamiar likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej z dniem 31 sierpnia 2025 r. Uchwała intencyjna w tej sprawie stanowi upoważnienie dla Burmistrza Mieroszowa do podjęcia dalszych działań uregulowanych w ustawie Prawo oświatowe.

– Zamiar likwidacji tej placówki oświatowej jest decyzją trudną dla wszystkich: radnych, burmistrza, rodziców i nauczycieli, ponieważ dotyczy ona dzieci i młodzieży, która uczęszcza do tej placówki. Podyktowana jest ona wieloma argumentami, które przemawiają za jej słusznością – mówi Burmistrz Mieroszowa Andrzej Lipiński.

Rozbudowa szkoły w Mieroszowie

W 2023 r. Rada Miejska Mieroszowa podjęła decyzję o rozbudowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieroszowie przy ul. Wolności 19 (na zdjęciu). Prace mają się zakończyć w maju 2025 roku.

– Szkoła, która do tej pory dysponowała 14 salami lekcyjnymi, zyska 7 nowych sal lekcyjnych, które będą w pełni wyposażone w nowoczesny sprzęt dydaktyczny, co zapewni uczniom optymalne warunki do nauki. Z myślą o rozwoju kompetencji cyfrowych, w placówce powstanie także nowoczesna sala komputerowa oraz profesjonalna pracownia chemiczna. Od 1 września 2025 roku uczniowie PSP w Mieroszowie będą mieli także nowoczesną, pełnowymiarową salę gimnastyczną z trybunami i zapleczem sanitarno-higienicznym. Będzie to miejsce nie tylko do rozwoju umiejętności sportowych, ale także do organizacji apeli i innych uroczystości szkolnych. Szkoła w Mieroszowie będzie wyposażona także w windę umożliwiającą dzieciom z niepełnosprawnościami komunikację pomiędzy kondygnacjami budynku oraz w zewnętrzny, zadaszony podjazd dla osób z niepełnosprawnościami, zapewniający im łatwy dostęp do budynku. Rozbudowana szkoła w Mieroszowie ma również wszystkie wewnętrzne przejścia bezprogowe, a więc tym samym jest dostępna architektonicznie. Także toalety zostały przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Dzięki tym inwestycjom, uczniowie PSP w Mieroszowie będą mieli zapewnione znacznie lepsze warunki do nauki, wychowania oraz rozwoju sportowego, a także większą dostępność dla osób z różnymi potrzebami. Uczniowie placówki w Mieroszowie będą mieli możliwość skorzystania z terenu wokół szkoły, który będzie przystosowany zarówno dla młodzieży jak i dla najmłodszych. Dzieci spełniające obowiązek szkolny w PSP w Mieroszowie w godzinach popołudniowych będą mogły korzystać z szerokiego wachlarza zajęć pozalekcyjnych, jak np. kółko teatralne, uczniowski klub sportowy, itp. Obecnie uczniowie placówki oświatowej z Kowalowej korzystają już z zajęć Uczniowskiego Klubu Sportowego działającego przy PSP w Mieroszowie. Zwiększenie przestrzeni edukacyjnej obejmować będzie również gabinety specjalistów, takich jak psycholog, pedagog, pedagog specjalny i logopeda, co znacząco poprawi wsparcie uczniów w zakresie ich rozwoju emocjonalnego i społecznego. W nowym skrzydle budynku znajdą się także pomieszczenia administracyjne, w tym sekretariat oraz gabinet dyrektora, a także przestronny pokój nauczycielski. Łącznie w całej placówce znajdować się będzie 21 sal lekcyjnych, świetlica, gabinety dla specjalistów oraz gabinet pielęgniarski – podsumowuje tę inwestycję Burmistrz Mieroszowa.

Niż demograficzny

Kolejnym z zasadniczych powodów podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji PSP w Kowalowej jest mała liczba uczniów do niej uczęszczających oraz niekorzystne prognozy demograficzne na kolejne lata.

– W roku szkolnym 2024/2025 w Publicznej Szkole Podstawowej w Kowalowej uczy się łącznie 78 uczniów (68 uczniów w oddziałach I-VIII, 10 dzieci w oddziale przedszkolnym). Liczebność uczniów w poszczególnych klasach jest bardzo niska. Klasa III liczy 4 uczniów (w tym 2 dzieci spoza obwodu), klasa IV ma 8 uczniów (w tym 4 dzieci spoza obwodu), klasa VI liczy 5 uczniów (w tym 2 dzieci spoza obwodu). W pozostałych klasach liczebność uczniów waha się w przedziale od 10 do 14 uczniów. Uczniowie klas I- VIII spoza obwodu szkoły stanowią 22 procent ogółu wszystkich uczniów. Prognoza demograficzna na kolejne lata szkolne w obwodzie likwidowanej Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej przedstawia się niekorzystnie. Świadczy o tym liczba urodzeń w latach 2019-2024: w roku 2019 – 14 dzieci, w 2020 r. – 12 dzieci, 2021 – 10 dzieci, 2022 – 15 dzieci, 2023- 10 dzieci i 2024 – 11 dzieci. Do obwodu Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej, należą cztery ulice w Mieroszowie oraz dwa sołectwa: Kowalowa i Unisław Śląski – wyliczają urzędnicy z mieroszowskiego magistratu.

Nauka na jedną zmianę

Uczniowie z likwidowanej szkoły, którzy przejdą do szkoły w Mieroszowie lub do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Sokołowsku będą mieli zapewniony bezpłatny transport i opiekę. A PSP w Mieroszowie jest oddalona od PSP w Kowalowej o niespełna 1,6 km.

– Po przeniesieniu uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej do Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieroszowie od 1 września 2025 r utrzymana zostanie jednozmianowość w organizacji nauki. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej liczbie uczniów w kolejnych latach oraz dostosowanym możliwościom lokalowym szkoły. Taki system pracy umożliwi zapewnienie uczniom komfortowych warunków edukacyjnych, a także efektywne wykorzystanie przestrzeni szkolnej, co będzie miało pozytywny wpływ na jakość nauczania i organizację codziennego życia szkoły. PSP w Mieroszowie zapewnia również uczniom możliwość korzystania ze świetlicy znajdującej się na terenie szkoły. Dzieci z oddziału przedszkolnego będą mogły kontynuować edukację w Przedszkolu Miejskim w Mieroszowie lub w Zespole Szkolno-Przedszkolnym  im. Janusza Korczaka w Sokołowsku. Uczniowie obecnej klasy pierwszej i siódmej z PSP w Kowalowej będą od 1 września 2025 r. kontynuować naukę w swoich klasach. Uczniowie pozostałych klas zostaną włączeni do klas działających w PSP w Mieroszowie, których maksymalna liczebność będzie wynosić 24 uczniów. Biorąc pod uwagę rozbudowę Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieroszowie, która umożliwi zapewnienie uczniom optymalnych warunków kształcenia, a także konieczność racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi przeznaczonymi na realizację zadań oświatowych oraz uwzględniając zmiany demograficzne, zasadne jest podjęcie decyzji o likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej. Proponowane rozwiązanie nie wpłynie negatywnie na proces dydaktyczno-wychowawczy, a uczniowie będą mieli zapewnione lepsze warunki do nauki i rozwoju – zapewnia Andrzej Lipiński.

Najmniejsza szkoła w powiecie

Reorganizacja sieci szkół w gminach Powiatu Wałbrzyskiego przyniosła wiele radykalnych zmian w każdej z gmin. Boguszów – Gorce, czyli największa gmina w powiecie, ma na swoim terenie 3 szkoły podstawowe, z których najmniejsza liczy 190 uczniów, a w pozostałych uczy się 357 uczniów i 385 uczniów. Gmina Walim jest organem prowadzącym dla dwóch szkół, w których odpowiednio uczy się 241 i 249 uczniów. Gmina Głuszyca także prowadzi dwie szkoły, w których uczy się 202 i 344 uczniów. Gmina Stare Bogaczowice jest organem prowadzącym dla jednej szkoły podstawowej, do której uczęszcza 286 uczniów. Na terenie Jedliny- Zdrój jest jeden zespół szklono – przedszkolny, do którego uczęszcza 376 uczniów. Taka sama sytuacja jest w Szczawnie – Zdroju, gdzie w jedynym zespole szkolno – przedszkolnym uczy się 515 uczniów, natomiast w Gminie Czarny Bór do zespołu szkolno – przedszkolnego uczęszcza 599 uczniów. W Gminie Mieroszów działają obecnie 3 placówki oświatowe: PSP w Mieroszowie, do której uczęszcza 258 uczniów, Zespół Szkolno – Przedszkolny w Sokołowsku, do którego uczęszcza 98 uczniów oraz PSP w Kowalowej, która liczy 78 uczniów i jest najmniejszą ze wszystkich szkół podstawowych w Powiecie Wałbrzyskim.

Liczy się dobro dzieci

Osoby, który nie zgadzają się z decyzją o likwidacji szkoły w Kowalowej, przesłały do redakcji Tygodnika DB 2010 obszerne pismo, skierowane przed sesją do burmistrza i radnych. Oto jego fragmenty:

– Pierwszym podniesionym przez Pana Burmistrza argumentem jest argument ekonomiczny, w którym powołuje się Pan na wskaźnik zmianowości, dane demograficzne oraz racjonalizację wydatków w zakresie oświaty. Należy pamiętać, że brak zmianowości jest pozytywnym czynnikiem pozwalającym na oszczędne gospodarowanie takimi zasobami jak energia elektryczna, ogrzewanie, woda oraz zmianowość w zatrudnianiu pracowników niepedagogicznych. Demografia natomiast jest czynnikiem niezależnym i nie może być jedynym wskazaniem do likwidacji prawidłowo funkcjonującej szkoły.

(…) Ponadto nie przekonuje nas argument dotyczący wyjątkowych warunków lokalowych, jakie, Pana zdaniem, zapewni naszym uczniom szkoła w Mieroszowie. Szkoła w Kowalowej posiada odpowiednio wyposażone sale lekcyjne, gabinet pedagoga, bibliotekę oraz salę gimnastyczną, które zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki kształcenia oraz wychowania, co potwierdzają wyniki przeglądów budynków, kontrole sanepidu i innych tym podobnych instytucji. Brak jest również zaleceń straży pożarnej. Należy zaznaczyć, że położenie szkoły (blisko lasu, z dala od drogi krajowej), pełnowymiarowe boisko czy plac zabaw sprawiają, że nasze dzieci każdą wolną chwilę spędzają aktywnie, a przede wszystkim na świeżym powietrzu.

(…) Jako kolejny argument wskazał Pan, że mała liczba dzieci powoduje trudności w zapewnieniu uczniom optymalnych warunków nauczania. Nie wyjaśnił Pan jednak, co przez to rozumie. W jaki sposób mało liczne klasy, sprzyjające indywidualizacji procesu nauczania oraz prowadzeniu zrównoważonego procesu wychowawczego stanowią trudności w zapewnieniu uczniom optymalnych warunków kształcenia?

(…) Zmiana szkoły na mieroszowską nie jest gwarantem rozwoju naszych dzieci i wzrostu ich poczucia bezpieczeństwa. Coraz więcej badań wskazuje, że mało liczne klasy oferują szereg korzyści zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, tworząc warunki sprzyjające głębszemu zrozumieniu materiału i bardziej indywidualizowanemu podejściu do edukacji. W mniejszych klasach nauczyciele mają możliwość lepszego poznania każdego ucznia, jego stylu uczenia się, mocnych stron oraz obszarów wymagających wsparcia. Dzięki temu możliwe jest bardziej precyzyjne dostosowanie metod i tempa nauczania do indywidualnych potrzeb, co sprzyja efektywniejszej nauce i lepszemu zrozumieniu materiału. Mało liczne klasy sprzyjają częstszej i głębszej interakcji między uczniami a nauczycielem. Ułatwiają otwartą dyskusję, umożliwiając uczniom czynny udział w lekcji, co z kolei poprawia zrozumienie i retencję wiedzy. Nauczyciele mogą również szybciej reagować na pytania i wątpliwości, zapewniając natychmiastowe wsparcie i wyjaśnienia. W mniejszych grupach uczniowie często czują się bardziej komfortowo i są bardziej skłonni do udziału w zajęciach. To zaangażowanie jest kluczowe dla głębszego przyswajania wiedzy oraz rozwijania umiejętności krytycznego myślenia. Dodatkowo, mniejsza liczba uczniów przekłada się na mniejsze ryzyko zaniedbania tych, którzy mogą mieć tendencję do pozostawania w tle. Nauczyciele pracujący z mniejszymi grupami mogą skuteczniej zarządzać klasą, minimalizując zakłócenia i koncentrując się na nauczaniu. To prowadzi do stworzenia bardziej uporządkowanego i skoncentrowanego na nauce środowiska, w którym łatwiej jest utrzymać uwagę uczniów i zminimalizować straty czasu. Mniejsze klasy sprzyjają budowaniu silniejszych więzi między uczniami a nauczycielami, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci. Uczniowie mają więcej okazji do interakcji, co pomaga w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, empatii oraz pracy zespołowej. W mało licznych klasach nauczyciele mogą dokładniej monitorować postępy każdego ucznia, szybciej identyfikując zarówno sukcesy, jak i obszary wymagające dodatkowego wsparcia. Słuszność tych argumentów potwierdzają wyniki z egzaminów ósmoklasisty osiągane przez uczniów naszej szkoły – czytamy w stanowisku podpisanym przez radę rodziców, grono pedagogiczne oraz społeczność Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowalowej.

Mieszkańcy podzieleni

Podczas sądy ulicznej, przeprowadzonej przez redakcję Tygodnika DB 2010 w Mieroszowie i Sokołowsku, zdania temat likwidacji szkoły w Kowalowej są podzielone.

– Skoro wydajemy miliony złotych na rozbudowę szkoły w Mieroszowie, żeby była nowoczesna i mogła pomieścić większą liczbę uczniów, to po co mamy jeszcze dokładać na utrzymanie przestarzałej szkoły Kowalowej, w której są klasy czteroosobowe? Lepiej te pieniądze przeznaczyć na przykład na zajęcia dodatkowe dla dzieci – powiedziała nam kobieta spotkana w mieroszowskim Rynku.

– Obawiam się, że za kilka lat ten sam los spotka szkołę w Sokołowsku. Rodzi się coraz mniej dzieci i zaklinanie rzeczywistości nic nie da. Oczywiście każdy rodzic chce, by jego dziecko chodziło do szkoły jak najbliżej domu i dlatego trudno jest pogodzić się z tak drastycznymi zmianami. Niestety, są one nieuniknione – mówił mężczyzna w Sokołowsku.

Robert Radczak

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty