– Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
– We wniosku został zarekomendowany przebieg tej drogi według wariantu wynikowego WIV.Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII. Oba są wynikiem prac projektantów, którzy przygotowali Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla ok. 80 km autostrady A4 Legnica Południe – Wrocław Wschód/Stary Śleszów i ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków. Projektanci zaproponowali kilka wariantów trasy, które przeanalizowali w takim samym stopniu szczegółowości. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami. W ramach zadania planowana jest nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem, która połączy budowaną drogę ekspresową S8 z istniejącą S3. Wariant WIV rozpoczyna swój bieg przy nowym węźle Olbrchtowice na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8. W wariancie WIII przebieg rozpoczyna się kilka kilometrów dalej na południe. W każdym z wariantów nowa droga wpina się do węzła Bolków na S3. W wariancie preferowanym na trasie planowanych jest osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków. Po otrzymaniu decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną dla zatwierdzonego nią wariantu przebiegu drogi badania geologiczne i opracowana dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
(GDDiK, RED)