https://db2010.pl GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Dlaczego aktualny adres jest ważny?

– Informacje nie docierają, gdy adres jest nieaktualny. Emerytura wraca do ZUS, gdy konto zostało zmienione. Każdą zmianę zarówno adresu, jak i numeru rachunku bankowego należy zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca komuś co miesiąc pieniądze – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Korespondencję, którą ZUS wysyła do swoich klientów kieruje na ostatni podany adres. Jeśli adres jest nieaktualny, z korespondencją może się zapoznać ktoś do tego nieuprawniony. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe.

– Ponadto, jeśli ktoś nie zmieni adresu na aktualny, a my wyślemy na stary adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie, czyli skutki jej doręczenia będą obciążały adresata tej korespondencji. Dlatego należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego – przestrzega Iwona Kowalska-Matis. – Ten obowiązek wynika z artykułu 41 Kodeksu postępowania administracyjnego. Krótko mówiąc w razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem jest skuteczne i niesie ze sobą skutki prawne – wyjaśnia.

Rzeczniczka wskazuje, że niewłaściwy numer rachunku bankowego lub stary adres zamieszkania sprawiają, że do klientów ZUS nie dotrą nie tylko informacje, ale także przelana na rachunek emerytura czy renta. Dlatego tak ważna jest aktualizacja danych.

– Każdą zmianę adresu i numeru rachunku bankowego nasz klient powinien zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym wypłacamy mu co miesiąc jego pieniądze. Jeśli ktoś zrobi to z zbyt późno lub w ogóle o tym zapomni, wypłacona przez nas emerytura lub renta wróci do nas – przestrzega rzeczniczka ZUS. – Nagminnie zdarzają się klienci, którzy zapominają, że zmiana konta w banku powinna być zgłoszona także do ZUS lub tacy, którzy składają dyspozycję zmiany danych dosłownie kilka dni przed datą wypłaty emerytury lub renty. Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny, a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy, pieniądze, które my przelewamy, zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty. Zdenerwowany klient przychodzi do ZUS-u i wtedy dowiaduje się, że zakład pieniądze przelał, ale na to konto, które zostało przez niego wcześniej podane. Zmiany można wprowadzić samemu poprzez swoje konto na PUE ZUS lub w każdej placówce ZUS – dodaje.

(IKM)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty