Za nami święta Bożego Narodzenia. Wraz ze świętami pojawia się częste pytanie: co kupić na prezent? Dla niego, dla niej, dla rodziców, rodzeństwa. Decyzję należy podjąć prędzej czy później i raczej nie da się od niej uciec. Zwykle nie ma problemu z wyborem podarunku, jeżeli znamy upodobania osoby, którą chcemy obdarować. Nie zawsze tak jednak jest i tu pojawia się kolejne pytanie: czy nietrafiony prezent można oddać?
Odpowiedź, jak to często w kwestiach prawnych bywa, brzmi: to zależy. W dobrej sytuacji są osoby, które zakupu prezentu dokonały przez Internet. Taki towar, bez podania przyczyny, można zwrócić w terminie 14 dni od dnia odbioru przesyłki. Nietrafiony rozmiar, kolor, czy nawet zdublowany prezent, nie stanowi w takiej sytuacji problemu. Sprzedawca, prowadzący sprzedaż przez Internet ma obowiązek do zamówienia dołączyć także formularz jego zwrotu. Po wypełnieniu formularza i powtórnym zapakowaniu przesyłki, należy ją po prostu odesłać do nadawcy.
Inaczej rzecz się ma w przypadku sprzedaży bezpośredniej, w sklepie stacjonarnym. W tym wypadku kupujący ma możliwość zapoznać się ze wszystkimi elementami nabywanego towaru – kolorem, rozmiarem, gramaturą. Może więc zapoznać się ze wszystkimi właściwościami nabywanego przedmiotu. Jeżeli towar nabyty okaże się mimo wszystko wadliwy, konsumentowi przysługuje prawo do obniżenia jego ceny lub nawet zwrotu. Jeżeli jednak towar nie posiada wad, to wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy zgodzi się na jego wymianę lub zwrot. Niektóre sklepy taką możliwość oferują, inne nie.
Należy pamiętać, że w każdym przypadku zwrotu towaru, powinien on być zwracany w stanie, w jakim został odebrany. Nie powinien nosić śladów zużycia np. plam czy zagnieceń, które mogą obniżać jego jakość, a tym samym wartość.
Marcin Czwakiel
Kancelaria Adwokatów Czwakiel i Wspólnicy