Barbie
Film opowiada o przygodach Barbie po wyrzuceniu z Barbielandu – bohaterka grana przez Margot Robbie okaże się niewystarczająco idealna, by mieszkać w tej baśniowej krainie. Wraz z wiernym Kenem będzie więc musiała poradzić sobie w prawdziwym świecie.
Główną rolę – Barbie wyrzuconej z Barbielandu – gra sama Margot Robbie, jedna z najjaśniejszych współczesnych gwiazd kina. Aktorka zabłysnęła występami w takich filmach, jak Wilk z Wall Street (2013), Legion samobójców (2016), Pewnego razu… w Hollywood (2019) czy Babilon (2022).
Partneruje jej nie kto inny, a sam Ryan Gosling – jeden z czołowych amantów hollywoodzkiego kina. Aktor zdobył popularność m.in. dzięki rolom w filmach Pamiętnik (2004), Blue Valentine (2010), Drive (2011), La La Land (2016) czy Blade Runner 2049 (2017). Tym razem kanadyjski aktor gra Kena – utlenionego na platynowy blond.
REŻYSER Greta Gerwig
PREMIERA 28 lipca 2023
DŁUGOŚĆ 115′
KRAJ USA, Kanada 2023
Moja zbrodnia
Paryż, lata 30. ubiegłego stulecia. Madeleine (w tej roli wschodząca gwiazda francuskiego kina Nadia Tereszkiewicz) to młoda aspirująca aktorka, bez grosza przy duszy. Kobieta zostaje oskarżona o zamordowanie słynnego producenta, który pod pretekstem zawodowej propozycji próbował ją wykorzystać. Kiedy wydaje się, że Madeleine stoi na straconej pozycji, z pomocą przychodzi jej najlepsza przyjaciółka, bezrobotna prawniczka Pauline (Rebecca Marder). Oparta na podstępie strategia, jaką w sądzie przyjmują bohaterki, przynosi niespodziewany skutek, w efekcie czego wygrywają batalię sądową. Los Madeleine kompletnie się odmienia. Przebiera w zawodowych propozycjach, jest na ustach całego miasta, cieszy się estymą i poważaniem. Nagła sława bohaterki nie wszystkim jednak się podoba, zwłaszcza zdetronizowanej gwieździe kina niemego Odette Chaumette (Isabelle Huppert).
REŻYSER François Ozon
PREMIERA 4 sierpnia 2023
DŁUGOŚĆ 122′
KRAJ Francja 2022
Cicha dziewczyna – Nowe Horyzonty
Opowieść o 12-letniej Cáit, która trafia do swoich krewnych na wsi. Dotąd zamknięta, nieco przygaszona dziewczyna zaczyna otwierać się na świat i zgłębiać tajemnice nowego domu. Nagrodzony na Berlinale film w niezwykły sposób kreuje atmosferę, magnetyzuje niedopowiedzeniem i wspaniałą pracą kamery. To ciepła, przejmująca, empatyczna opowieść o nieoczywistych więziach między dzieckiem i dorosłymi, a także o niewinności dzieciństwa. Prostota i poetyckość Cichej dziewczyny przywołują na myśl takie filmy jak Mała mama i Lato 1993.
REŻYSER Colm Bairéad
DŁUGOŚĆ 95′
KRAJ Irlandia 2022
Saint Omer – Nowe Horyzonty
W jednym z francuskich sądów rusza proces młodej imigrantki oskarżonej o przyczynienie się do śmierci swojej 15-miesięcznej córeczki. Brzmi jak punkt wyjścia dla dramatu sądowego z wyciskającymi łzy wyznaniami oskarżonej i błyskotliwymi ripostami prawników? Nic z tego. W swoim fabularnym debiucie uznana dokumentalistka Alice Diop zręcznie unika gatunkowych klisz, stawiając na długie ujęcia i chwilami szokująco beznamiętne dialogi. Podjęta przez nią gra z oczekiwaniami widza idzie znacznie dalej. Zamiast uspokoić nasze sumienia i doprowadzić do prostego napiętnowania morderczyni, reżyserka – nie usprawiedliwiając bohaterki – stara się przedstawić szersze tło jej czynu. Dzięki temu film Diop jest czymś więcej niż inspirowanym faktami studium jednostkowego przypadku. Saint Omer daje się odczytać jako nowa wersja mitu o Medei, historia alienacji jednostek zawieszonych między dwiema kulturami, a także świadectwo dramatycznych następstw, jakie niosą za sobą toksyczne relacje z bliskimi. Złożoność i głębia filmu Diop nie uszły uwadze jury zeszłorocznego festiwalu w Wenecji, które przyznało mu swoją Wielką Nagrodę.
REŻYSER Alice Diop
DŁUGOŚĆ 122′
KRAJ Francja 2022
Niedźwiedzie nie istnieją – Nowe Horyzonty
Niezmordowany Jafar Panahi nie traci werwy i kontynuuje partyzancką walkę z irańskim reżimem. Poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, nie oszczędza również własnego środowiska, a nawet samego siebie. W swoim najnowszym filmie pokazuje, jak nadzoruje realizację nowego projektu – jest jednak odseparowany od ekipy i kontaktuje się z nią jedynie za pomocą internetu (na reżyserze wciąż ciąży formalny zakaz wykonywania zawodu). Panahi stara się robić dobrą minę do złej gry i znosić niewygody, wierząc, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy. Życzeniowe myślenie artysty nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością, a atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta. Na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Jego bezpośrednie źródło stanowią tytułowe niedźwiedzie, ale dużo bardziej niebezpieczne wydają się światopoglądowe spory, w które zostaje wciągnięty także reżyser. Jafar Panahiego stawia nas przed pytaniem, czy fikcja wciąż jeszcze może pomóc w oswojeniu coraz bardziej przerażającej rzeczywistości?
REŻYSER Jafar Panahi
DŁUGOŚĆ 106′
KRAJ Iran 2022
Pierwszy dzień mojego życia
Film opowiada o grupie osób, które tuż przed popełnieniem samobójstwa spotykają pewnego tajemniczego mężczyznę (w tej roli Toni Servillo). Nieznajomy namawia ich do zawarcia paktu. Przez tydzień cała czwórka będzie miała przywilej obserwowania siebie z zewnątrz.
Mężczyzna pokaże im, co się stanie, gdy odejdą, co zostawią, co stracą, jaka będzie reakcja przyjaciół i krewnych, zobaczą spełnione życzenia, z których już zrezygnowali. Po siedmiu dniach będą musieli podjąć ponownie decyzję. Czy to, co zobaczyli, przekona ich, że przed nimi pierwszy dzień nowego życia?
Paolo Genovese nie zawodzi i ponownie wciąga widzów w fascynującą grę psychologiczną.
W roli głównej wystąpił Toni Servillo, ulubiony aktor innego włoskiego reżysera Paolo Sorrentino.
REŻYSER Paolo Genovese
PREMIERA 4 sierpnia 2023
DŁUGOŚĆ 117′
KRAJ Włochy 2023