https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Pociągi wracają na trasę Świdnica – Wrocław

12 czerwca 2022 r. na trasie Świdnica – Sobótka – Wrocław rozpoczną regularne kursowanie pociągi Kolei Dolnośląskich. Prawdopodobnie w grudniu tego roku trasa ich przejazdu zostanie wydłużona do Jedliny-Zdroju.

6 czerwca 2022 r. odbyło się uroczyste otwarcie odrestaurowanej linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław – Świdnica.

– Mieszkańcy Kobierzyc, Marcinowic, Sobótki i Świdnicy z ogromnym entuzjazmem przyjęli nową linię kolejową, która połączy ich miasta. Pociągi powróciły na tę trasę po 22 latach – mówi Krzysztof Maj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Szybkie połączenie z centrum zyskali nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Podróż z przystanku Wrocław Partynice na dworzec Wrocław Główny zajmie zaledwie 11 min. W mniej niż 30 min. dojedziemy do Gminy Kobierzyce, a w 45 minut – do Sobótki. Przejechanie całej trasy zajmie około godziny. Wykonana przez PKP PLK modernizacja 60-kilometrowej linii kolejowej nr 285 z Wrocławia do Świdnicy została dofinansowana ze środków unijnych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego kwotą ponad 170 mln zł. Mocno wierzę, że ta trasa będzie nie tylko ułatwieniem dla osób dojeżdżających do rodziny lub do pracy, ale również dla turystów – szczególnie rowerowych. Odcinek Wrocław – Świdnica przez Sobótkę to pierwsza trasa, po której od lipca będą jeździć rowerowe wagony Kolei Dolnośląskich. Cieszę się, że w pociągu podczas przejazdu promocyjnego znalazło się miejsce dla mojego roweru i z niecierpliwością czekam na specjalne wagony. Gorąco zachęcam do przejechania się najnowszymi hybrydami Kolei Dolnożląskich, które zapewniają naprawdę komfortowe warunki podróżowania. Specjalnie do obsługi tej trasy Koleje Dolnośląskie kupiły pociągi Impuls 2 z przestronnymi składami, czytelnym systemem informacji pasażerskiej, a także zaopatrzone w defibrylatory na pokładzie.

Na trasę wyjedzie osiem par pociągów – wśród nich znajdą się również połączenia przyspieszone, które zatrzymują się tylko na niektórych przystankach. Pociągi przyspieszone pokonają całą trasę nawet w 56 minut. Za bilet normalny na pociąg osobowy relacji Wrocław – Świdnica podróżni zapłacą 17,80 zł. Podróż na trasie do Wrocław – Sobótka to koszt 13 zł. Bilety można kupować w aplikacji Koleo lub u drużyny konduktorskiej w pociągach Kolei Dolnośląskich.

Wartość inwestycji rewitalizacji linii nr 285 to niemal 217 mln zł. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” był współfinansowany ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Przypomnijmy, że prace prowadzone przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom obejmują także odcinek od stacji Świdnica Kraszowice do stacji Jedlina-Zdrój. Dzięki temu jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce powróci do swojej świetności. Linia nr 285 (niegdyś zwana Koleją Bystrzycką) łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina – Zdrój i liczy ponad 82 kilometry. Ruch pasażerki na niej zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury. 25 sierpnia 2016 roku w Jedlinie-Zdroju została podpisana wstępna umowa w sprawie przebudowy tego odcinka linii kolejowej nr 285. Dzięki środkom powierzonym Aglomeracji Wałbrzyskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, rewitalizowany jest nie tylko odcinek o długości 21,41 km na trasie Świdnica-Kraszowice – Jedlina-Zdrój, ale prowadzone są również prace towarzyszące na odcinku Świdnica Kraszowice – Świdnica Miasto i Jedlina-Zdrój – Wałbrzych.

Nieczynna od lat jednotorowa linia biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. W trakcie remontu odbudowie lub renowacji poddanych zostanie ponad 110 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów o długości 50 – 150 m. W ramach prac pojawiły się już nowe urządzenia sterowania ruchem pociągów, odtwarzane są przystanki i powstały dwa nowe – w Burkatowie oraz przystanek Jedlina Centrum. Przygotowując się na uruchomienie zabytkowej linii 285, Gmina Walim odrestaurowała budynek dworca w Jugowicach, a przejęty kilka lat temu budynek w Zagórzu Śląskim przeszedł remont dachu oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Zgodnie z realizowaną inwestycją, na stacjach powstają wyższe perony, które wyposażane są we wiaty oraz ławki. Wszystko z myślą o wygodzie podróżnych, także tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakładana prędkość szynobusów, które będą kursowały na trasie Wrocław – Jedlina-Zdrój, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h.

Według zapewnień przedstawicieli wykonawcy oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na odcinku między stacjami Świdnica-Kraszowice a Jedlina-Zdrój całość prac ma się zakończyć w III kwartale 2022 r. Szacowany koszt rewitalizacji linii sięga około 130 mln zł, z czego około 80 mln zł to pieniądze pozyskane z Unii Europejskiej za sprawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej.

(RED)

REKLAMA

REKLAMA