https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Kiedy pojadą pociągi z Jedliny do Wrocławia?

Wraz z marcową zmianą rozkładu jazdy, na trasę z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy ruszą pierwsze pociągi pasażerskie. I jest szansa, że w III kwartale 2022 roku pociągi zaczną kursować dalej – ze Świdnicy do Jedliny – Zdroju.

Na odcinku linii kolejowej nr 285 między Wrocławiem, Sobótką a Świdnicą trwają ostatnie prace, które umożliwią wznowienie ruchu pociągów. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia, że infrastruktura kolejowa będzie gotowa w połowie marca, gdy zmieni się rozkład jazdy. Na tę chwilę czekają także Koleje Dolnośląskie, które do obsługi tej linii były gotowe już w połowie grudnia 2021 roku. Regionalny przewoźnik planuje 11 kursów w każdą stronę, a czas przejazdu – w zależności o liczby obsługiwanych przystanków – będzie wynosił od około 50 minut do około jednej godziny.

Prace prowadzone przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom obejmują także odcinek od stacji Świdnica Kraszowice do stacji Jedlina-Zdrój. Dzięki temu jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce powróci do swojej świetności. Linia nr 285 (niegdyś zwana Koleją Bystrzycką) łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina – Zdrój i liczy ponad 82 kilometry. Ruch pasażerki na niej zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury. 25 sierpnia 2016 roku w Jedlinie-Zdroju została podpisana wstępna umowa w sprawie przebudowy tego odcinka linii kolejowej nr 285. Dzięki środkom powierzonym Aglomeracji Wałbrzyskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, rewitalizowany jest nie tylko odcinek o długości 21,41 km na trasie Świdnica-Kraszowice – Jedlina-Zdrój, ale prowadzone są również prace towarzyszące na odcinku Świdnica Kraszowice – Świdnica Miasto i Jedlina-Zdrój – Wałbrzych.

Nieczynna od lat jednotorowa biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. W trakcie remontu odbudowie lub renowacji poddanych zostanie ponad 110 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów o długości 50 – 150 m. W ramach prac pojawiły się już nowe urządzenia sterowania ruchem pociągów, odtwarzane są przystanki i powstały dwa nowe – w Burkatowie oraz przystanek Jedlina Centrum. Przygotowując się na uruchomienie zabytkowej linii 285, Gmina Walim odrestaurowała budynek dworca w Jugowicach, a przejęty kilka lat temu budynek w Zagórzu Śląskim przeszedł remont dachu oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Zgodnie z realizowaną inwestycją, na stacjach powstają wyższe perony, które wyposażane są we wiaty oraz ławki. Wszystko z myślą o wygodzie podróżnych, także tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakładana prędkość szynobusów, które będą kursowały na trasie Wrocław – Jedlina-Zdrój, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h.

Według zapewnień przedstawicieli wykonawcy oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odcinek między stacjami Świdnica-Kraszowice – Jedlina-Zdrój ma być przejezdny w drugim kwartale 2022 r. W połowie bieżącego roku na stacja i przystankach będzie montowana infrastruktura do obsługi pasażerów, a całość prac ma się zakończyć w III kwartale 2022 r. Szacowany koszt rewitalizacji linii sięga około 130 mln zł, z czego około 80 mln zł to pieniądze pozyskane z Unii Europejskiej za sprawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej.

(RED)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty