https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Eureka – Szkoła z Klasą

Eureka – Szkoła z Klasą

Otwieramy w Wałbrzychu drugi obiekt szkoły „Eureka – Szkoła z Klasą”. Jest to dla nas bardzo ważne wydarzenie, ale też duże wyzwanie. Poszerzamy zakres swojej działalności, gdyż powstało takie zapotrzebowanie społeczne. Od siedmiu lat funkcjonujemy na wałbrzyskim rynku edukacyjnym i w tym czasie zyskaliśmy zaufanie naszych uczniów, ich rodziców, przychylność władz oświatowych, a tym samym przekonanie, że nasza praca została dostrzeżona i doceniona.

W tamtym roku mieliśmy ogromną satysfakcję, gdyż ewaluacja przeprowadzona przez Kuratorium Oświaty we Wrocławiu potwierdziła, że szkoła spełnia wysokie standardy usług edukacyjnych. Świadomie używam określenia „usług”, gdyż naszych uczniów i ich rodziców traktujemy jako bardzo świadomych i wymagających klientów, którzy mają wpływ na nasze funkcjonowanie: albo promują w środowisku szkołę, albo – jako surowi sędziowie – reklamują towar jako wadliwy, niespełniający oczekiwań. My mamy szczęście odczuwać satysfakcję, że nasi klienci są zadowoleni i polecają szkołę zainteresowanym osobom ze swojego otoczenia. Żeby pomieścić bezpośrednich odbiorców naszych usług, zaczęliśmy poszukiwać nowej przestrzeni. Obiekt przy ulicy Pankiewicza 5 w Wałbrzychu to właśnie ta nowa przestrzeń, która pozwoli poszerzyć zakres naszej działalności, zapewniając dzieciom komfortowe warunki rozwoju.

„Eureka – Szkoła z Klasą” nosi nazwę, która określa jej charakter. Od początku chcieliśmy, by wysoki znak jakości dotyczył wszystkich procesów, jakie zachodzą w szkole, szczególnie procesów nauczania – uczenia się, wychowania i opieki.

Już dawno przeszliśmy z transmisyjnego modelu edukacji na model dialogowy. Uczniowie mają prawo do swobodnego wypowiadania swoich sądów i opinii. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi, które są i skuteczne, i przyjazne. Staramy się, żeby dzieci były twórcze i otwarte na rozwiązywanie problemów. Kreujemy takie sytuacje, by mogły wykazać się samodzielnością w dochodzeniu do wiedzy, choćby przez popełnianie błędów. Nauka przez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie daje im sporo swobody i satysfakcji. Mają możliwość realizowania różnych projektów: badawczych, artystycznych i społecznych. Przez działanie zdobywają nie tylko wiedzę i umiejętności, ale uczą się właściwych relacji interpersonalnych. Mogę powiedzieć, że nasza szkoła przypomina eksploratorium, które umożliwia młodym ludziom samodzielne poznawanie świata.

Nasi nauczyciele mają duże kompetencje pedagogiczne, ale nieustannie je doskonalą. Są pasjonatami, dla których dobro dziecka jest najważniejsze. Swoje zajęcia prowadzą według samodzielnie opracowanych scenariuszy, które przeznaczone są dla konkretnej grupy dzieci. Wyzwalają ich twórczą energię, zapraszają do uczenia się od siebie nawzajem. Stosują ocenianie, które nie jest traktowane jako opresyjne wobec ucznia, a wspierające proces rozwoju. Naukę opieramy na mocnych stronach dziecka uważając, że poczucie wartości własnej jest niezwykle ważne dla rozwoju osobistego i społecznego.

Ważne jest dla nas, by uczniowie opanowali podstawę programową i byli przygotowani do egzaminów ósmoklasisty, dających im start do dowolnie wybranej szkoły ponadpodstawowej, ale jeszcze ważniejsze, by posiedli kompetencje tak zwane kluczowe, które pozwolą im w przyszłości swobodnie funkcjonować w realnej rzeczywistości.

Na co dzień dbamy o trening czytania ze zrozumieniem, pozyskiwania i tworzenia informacji. Naukę języków obcych opieramy na nowoczesnej metodyce, która polega na prowadzeniu swobodnej konwersacji. Nauka przedsiębiorczości odbywa się przez pobudzanie inicjatywy dzieci do planowania i organizowania różnych imprez, uroczystości, wydarzeń edukacyjnych.

Kompetencji społecznych i obywatelskich uczą się dzięki prężnie działającemu samorządowi szkolnemu i różnym programom. Nasi uczniowie są wolontariuszami, uwrażliwionymi na potrzeby innych osób i zwierząt, dostrzegają problemy społeczne i cywilizacyjne, zwłaszcza związane z problematyką ekologiczną i wielokulturowości. Zależy nam bardzo, żeby solidne wykształcenie szło w parze z poczuciem odpowiedzialności za swoje działania na rzecz najbliższego środowiska oraz postawą otwartości i tolerancji wobec osób z innych kręgów kulturowych.

Umiejętności cyfrowe naszych dzieci wynikają z nowoczesnych narzędzi, jakimi posługują się nauczyciele na zajęciach. Mają do dyspozycji tablice multimedialne z niezbędnym oprogramowaniem. Uczniowie, dysponując tabletami i smartfonami,  wykorzystują pod kierunkiem nauczycieli aplikacje, które pozwalają im przyswoić wiedzę z zakresu opracowanych programów nauczania. Wiedzą jednocześnie, że cyberprzestrzeń bywa niebezpieczna i że należy dbać o higienę pracy umysłowej.

Nasi uczniowie mają możliwość dużej ekspresji artystycznej, co pozwala im wyrażać siebie i swoje emocje.

Proponujemy szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych, adresowanych do uczniów ze sprecyzowanymi zainteresowaniami i uzdolnieniami, ale też mających trudności w uczeniu się. Reagujemy na zgłaszane przez dzieci i ich rodziców potrzeby. Stąd pojawiły  się na przykład zajęcia gry w szachy, warsztaty kulinarne, robotyka i grafika. Popularne są zajęcia artystyczne i z zakresu nauk przyrodniczych. Nasze propozycje dodatkowych zajęć powiązane są wprost z oczekiwaniami dzieci – chcemy, by miały świadomość realnego wpływu na to, co dzieje się w szkole.

Niezwykle ważną kwestią dla nas jest bezpieczeństwo uczniów w wymiarze fizycznym i psychicznym. Prowadzimy monitoring wejść i wyjść, mamy stały kontakt z rodzicami dzieci. Świetlica szkolna pozwala uczniom spędzić czas w sposób atrakcyjny i bezpieczny. Nie jest to przechowalnia, a miejsce zabawy edukacyjnej, relaksacji, przyjaznej rozmowy. W bibliotece znajdują uczniowie pomoc w poszukiwaniu właściwej lektury i podpowiedzi, jak rozwijać swoje pasje.

W szkole, obok nauczycieli, zatrudnieni są również specjaliści – psycholog i pedagog. Starają się, by pomoc psychologiczno-pedagogiczna była na najwyższym poziomie, opierała się na wnikliwym badaniu potrzeb i możliwości uczniów. Dokonywana diagnoza pozwala indywidualizować podejście do uczniów – uwzględniać ich indywidualny profil uczenia się, tempo pracy, zdolność do koncentracji, rodzaj motywacji itp. Współpraca z zespołem nauczycieli pozwala tworzyć indywidualne programy wsparcia o charakterze edukacyjno-terapeutycznym. Mamy przemyślaną ofertę wsparcia dla dzieci z orzeczeniami i opiniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zapewniamy w sposób systemowy pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Z dużą uważnością realizujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, który co roku zmienia swój kształt, gdyż zmieniają się potrzeby uczniów. Dużo miejsca w programach przeznaczamy na kwestie związane ze zdrowym stylem życia – potrzebą ruchu i właściwego odżywiania, poczuciem tożsamości narodowej i regionalnej, tworzeniem więzi między rówieśnikami i więzi międzypokoleniowych, przeciwdziałaniem przemocy i agresji, profilaktyką używania substancji psychoaktywnych itp. Wprowadzamy swoich uczniów w świat wartości uniwersalnych, spośród których eksponujemy uczciwość, szacunek dla drugiej osoby, tolerancję, empatię i  samodyscyplinę.

Od kilku lat trafiają do nas uczniowie z innych szkół, nawet w trakcie trwania roku szkolnego. Zaczynamy z nimi pracę od psychologicznego wsparcia, pokazując, że pobyt w szkole nie musi wiązać się z lękiem i stresem, że może być przestrzenią bardzo przyjazną, w której jest miejsce na rozmowę, podzielenie się swoimi problemami. Eliminujemy skutecznie traumę szkolną, powodujemy, że dzieci chcą się uczyć, postrzegają szkołę jako miejsce bezpieczne, w którym można rozmawiać o swoich niepokojach i rozwiązywać problemy.

Ważna jest dla nas współpraca z rodzicami i opiekunami dzieci, których traktujemy jako partnerów i sojuszników. Wsłuchujemy się w ich głosy, rozmawiamy z nimi, pozyskujemy informacje o potrzebach. Często spotykamy się przy wspólnym stole, by w trosce o dobro dzieci, zaplanować atrakcyjne działania. Taka współpraca powoduje, że rodzice czują się współodpowiedzialni za rozwój szkoły, są przekonani o rzeczywistym, a nie deklaratywnym wpływie na podejmowane decyzje. Programy adaptacyjne i integracyjne zawsze są wynikiem wspólnych postanowień i decyzji.

Od początku swojego istnienia inwestujemy w szkołę – dokonujemy nowych zakupów, by dzieci miały dostęp do nowoczesnych pomocy dydaktycznych, tych tradycyjnych i opartych na nowoczesnej technologii. Uczniowie uczą się polisensorycznie, wykorzystując w nauce wszystkie zmysły. Dalecy jesteśmy od uczenia pamięciowego, bezrefleksyjnego. Zależy nam, żeby dzieci poczuły się dobrze w roli małych badaczy, naukowców, artystów. Proponujemy aktywności, które wyposażą dzieci w odwagę stawiania własnych hipotez i proponowania nietuzinkowych rozwiązań. „Burza mózgów” dla nas to nie sporadycznie stosowana metoda, a stały proces funkcjonowania na dynamicznie prowadzonych zajęciach.  

Przeszliśmy pozytywnie czas pandemii, organizując uczniom zajęcia zdalne, będąc jednocześnie z nimi i ich rodzicami w nieustannym kontakcie. Wykorzystanie usług firmy Apple pozwoliło nauczycielom prowadzić efektywne i atrakcyjne lekcje z dziećmi. Dzięki stosowanym aplikacjom możliwa była twórcza praca, oparta na oryginalnych materiałach dydaktycznych.

Czas pracy zdalnej nie był czasem straconym ( szkoła realizowała swoje wszystkie statutowe zadania, w żaden sposób nie przerzuciła nauczania na rodziców. W znaczący sposób wzrosły kompetencje cyfrowe nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Mamy satysfakcję, że zagwarantowaliśmy swoim podopiecznym bezpieczeństwo, ale i naukę na wysokim poziomie.

Nadchodzący rok będzie dla nas swoistym sprawdzianem. Szkołę opuści pierwszy rocznik ósmoklasistów. Jesteśmy spokojni o wynik egzaminów, chcemy jednak, by okazało się, że nasi uczniowie są dobrze przygotowani do funkcjonowania w nowym środowisku. Chcemy potwierdzenia, że „Eureka – Szkoła z Klasą” jest miejscem rozwoju poznawczego, fizycznego, emocjonalnego, społecznego i moralnego.

Jestem przekonana, że nowy adres szkoły – Pankiewicza 5  – doda nam twórczej energii, spowoduje, że z jeszcze większym rozmachem będziemy realizowali misję szkoły przyjaznej uczniom i ich  rodzicom.

A uuż od września czeka nas realizacja projektu „Artystyczny zaułek miasta” z ciekawymi zajęciami ze sztuki i historii w zaułkach śródmiejskich uliczek Wałbrzycha – dodaje dyrektor szkoły Eureka.

(KT)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty