https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Plaga oszustów

Mimo pandemii koronawirusa, przestępcy nie próżnują i wciąż dokonują oszustw metodą na wnuczka lub policjanta, a także wyłudzają pieniądze za pośrednictwem Blika. Kolejnymi tego typu sprawami zajmują się policjanci z Wałbrzycha.

W poniedziałek przestępcy zaatakowali ponownie. Tym razem dzwoniąc do dwóch mieszkanek Wałbrzycha.

– Podszywająca się pod policjantkę kobieta oświadczyła, że prowadzi sprawę dotyczącą hakerów włamujących się na konta bankowe. Nieświadoma 89-letnia mieszkanka Wałbrzycha przekazała w wyznaczonym przez przestępców miejscu pieniądze w kwocie 20 tysięcy złotych. Dopiero po jakimś czasie zorientowała się, że zdarzenia nie było, a osoba podająca się za policjantkę to oszustka. Pamiętajmy, że złodzieje próbują także działań przestępczych udając pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych lub pracowników ośrodków pomocy społecznych. Przestępcy podają się także za lekarzy i adwokatów. Dlatego jako policjanci zwracamy się z apelem do wszystkich, którzy mają w rodzinie osoby starsze, by przypomnieli seniorom, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy. Apelujemy również o przekazywanie pod numer alarmowy 112 każdej informacji o podejrzanych telefonach od oszustów – mówi młodszy aspirant Marcin Świeży, Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu.

Policjanci przypominają, że sprawcy mogą zapukać do drzwi naszych rodziców lub dziadków podając się za pracowników gazowni, wodociągów lub każdej innej firmy. Co powinniśmy przekazać osobom starszym, by nie dały się oszukać?

– Powinni spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno.

– Jeżeli nie znają osoby lub osób znajdujących się po drugiej stronie, nie otwierają drzwi lub otwierają je w sposób bezpieczny –  w przypadku posiadania tzw. zasuwki.

– Pytają o cel wizyty oraz proszą o pokazanie dowodu tożsamości i legitymacji służbowej lub identyfikatora.

– W przypadku wątpliwości ustalają inny termin wizyty. Jest wtedy czas na potwierdzenie w firmie, czy osoba, która podaje się za pracownika w ogóle widnieje w spisie ewidencyjnym przedsiębiorstwa.

Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

– Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Zazwyczaj informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. Informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną mu oddane. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności. Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie. Często zdarza się, że proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy na leczenie, ale niekiedy próbują wyłudzić dużo mniejsze kwoty. Informują wtedy, że środki finansowe chcą przeznaczyć np. na remont samochodu, który akurat się zepsuł, na operację, czy też na wakacje – wyjaśnia Marcin Świeży.

Pamiętajmy! Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści. Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności. Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy. Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego.

Wyłudzają przez internet

Wałbrzyscy policjanci ostrzegają także przed oszustami, którzy kolejną metodą próbują wyłudzić pieniądze od mieszkańców Wałbrzycha oraz powiatu wałbrzyskiego.

– Funkcjonariusze Wydziału Do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu przestrzegają przed kolejną formą oszustwa internetowego. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej znajomych o podanie hasła „Blik”. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy także dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy zamiast stać przy kasie, stoją właśnie przy bankomacie i wypłacają nasze ciężko zarobione pieniądze – wyjaśnia oficer prasowy wałbrzyskiej policji.

Wałbrzyscy policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:

– Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.

– Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.

– Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

– Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

– Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.

– Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.

– Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.

– Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.

(RED)

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty