https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Linia 285 ożyje!

– We Wrocławiu odbyła się ważna narada w sprawie linii kolejowej 285 Jedlina-Zdrój – Świdnica Kraszewice. Przedstawiono „mapę realizacji” tej największej inwestycji komunikacji kolejowej Aglomeracji Wałbrzyskiej. To już prawie pewne – do 2018 powinien być zrealizowany pierwszy kilometr tej najbardziej atrakcyjnej trasy kolejowej w Polsce. Dla nas to kolejna wielka atrakcja turystyczna – mówi Leszek Orpel, burmistrz Jedliny – Zdroju.
 
W spotkaniu wzięli udział między innymi dyrektorzy PKP oraz prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej i burmistrz Jedliny-Zdroju Leszek Orpel. Było ono konsekwencją decyzji Zarządu Województwa Dolnośląskiego, który dwa lata temu podjął uchwałę o przejęciu linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój.
Przypomnijmy: Polskie Koleje Państwowe 8 lipca 2014 roku ogłosiły przetarg na rozbiórkę torów na linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój. Ta informacja zelektryzowała samorządowców, miłośników kolei, wielbicieli dolnośląskich zabytków i turystów, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych zaczęli organizować protesty. Nic dziwnego, ponieważ jest to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce, wiodąca m.in. przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie do Jedliny Zdroju.
– 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto (obecnie Świdnica Przedmieście) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 r. spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska (bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych). (…) Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów – pytał Adam Grabicki na stronie Świdnickiego Forum Rozwoju (sfr.org.pl).
Na plany PKP szybko zareagowały wówczas władze województwa dolnośląskiego, które od kilku lat przemierzały się do przejęcia linii 285 Wrocław Główny – Jedlina – Zdrój.
– Zarząd województwa podjął wtedy uchwałę intencyjną w sprawie przejęcia tej linii, co oznaczało odwołanie procedury przetargowej, ogłoszonej przez PKP. Kolejnym etapem były negocjacje w sprawie ceny przejęcia tej linii. Docelowo zostaną skierowane tam szynobusy, które będą kursowały na trasie Wrocław – Sobótka – Jedlina-Zdrój – Wałbrzych – mówił Jerzy Tutaj, ówczesny członek zarządu województwa.
(RED)
 spotkanie linia kolejowa
 
 
 
 
 
 
 
 
W spotkaniu dotyczącym linii kolejowej 285 Jedlina-Zdrój – Świdnica Kraszewice uczestniczył m.in. burmistrz Jedliny Zdroju Leszek Orpel.

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty