https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Linia 285 ożyje!

– We Wrocławiu odbyła się ważna narada w sprawie linii kolejowej 285 Jedlina-Zdrój – Świdnica Kraszewice. Przedstawiono „mapę realizacji” tej największej inwestycji komunikacji kolejowej Aglomeracji Wałbrzyskiej. To już prawie pewne – do 2018 powinien być zrealizowany pierwszy kilometr tej najbardziej atrakcyjnej trasy kolejowej w Polsce. Dla nas to kolejna wielka atrakcja turystyczna – mówi Leszek Orpel, burmistrz Jedliny – Zdroju.
 
W spotkaniu wzięli udział między innymi dyrektorzy PKP oraz prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej i burmistrz Jedliny-Zdroju Leszek Orpel. Było ono konsekwencją decyzji Zarządu Województwa Dolnośląskiego, który dwa lata temu podjął uchwałę o przejęciu linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój.
Przypomnijmy: Polskie Koleje Państwowe 8 lipca 2014 roku ogłosiły przetarg na rozbiórkę torów na linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój. Ta informacja zelektryzowała samorządowców, miłośników kolei, wielbicieli dolnośląskich zabytków i turystów, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych zaczęli organizować protesty. Nic dziwnego, ponieważ jest to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce, wiodąca m.in. przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie do Jedliny Zdroju.
– 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto (obecnie Świdnica Przedmieście) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 r. spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska (bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych). (…) Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów – pytał Adam Grabicki na stronie Świdnickiego Forum Rozwoju (sfr.org.pl).
Na plany PKP szybko zareagowały wówczas władze województwa dolnośląskiego, które od kilku lat przemierzały się do przejęcia linii 285 Wrocław Główny – Jedlina – Zdrój.
– Zarząd województwa podjął wtedy uchwałę intencyjną w sprawie przejęcia tej linii, co oznaczało odwołanie procedury przetargowej, ogłoszonej przez PKP. Kolejnym etapem były negocjacje w sprawie ceny przejęcia tej linii. Docelowo zostaną skierowane tam szynobusy, które będą kursowały na trasie Wrocław – Sobótka – Jedlina-Zdrój – Wałbrzych – mówił Jerzy Tutaj, ówczesny członek zarządu województwa.
(RED)
 spotkanie linia kolejowa
 
 
 
 
 
 
 
 
W spotkaniu dotyczącym linii kolejowej 285 Jedlina-Zdrój – Świdnica Kraszewice uczestniczył m.in. burmistrz Jedliny Zdroju Leszek Orpel.

Aby kontynuować zaakceptuj korzystanie z plików Cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close