Tygodnik DB2010

Kolej wraca do łask

Coraz więcej inwestycji kolejowych w Aglomeracji Wałbrzyskiej. Prace modernizacyjne trwają już na linii Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój i Wałbrzych Główny – Kłodzko, a władze województwa dolnośląskiego przejmą wkrótce kilka nieczynnych linii, w tym Wałbrzych Szczawienko – Boguszów-Gorce Wschód. Z kolei budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sprawić, że dojazd pociągiem do tego obiektu z Dolnego Śląska ma wynosić około 2 godziny.

Już niedługo Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu przejmie od strony rządowej między innymi linie: nr 291 relacji Wałbrzych Szczawienko – Mieroszów (odcinek Szczawno Zdrój – Sobięcin), nr 310 relacji Kobierzyce – Piława Górna, nr 318 relacji Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia oraz nr 327 relacji Ścinawka Średnia – Radków.

– Planowane przejęcia i uruchomienia linii to jeden z elementów strategii rozwoju transportu województwa dolnośląskiego. Takie działania będą miały znaczący wpływ nie tylko na rozwój turystyki w regionie, ale skorzystają na nich również mieszkańcy, którzy zyskają nowe połączenia do pracy czy szkoły – podkreśla marszałek Cezary Przybylski.

Z kolei Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe – powstanie 490 km nowych linii kolejowych, a prawie 670 km zostanie zmodernizowanych. Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/godz. przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Nowe odcinki torów w korytarzu Warszawa – CPK – Wrocław – Praga nie tylko radykalnie skrócą czas dojazdu do Wałbrzycha czy Jeleniej Góry, ale pozwolą także na włączenie w tę ekspresową relację Świdnicę.

– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę, m.in. przez Lubawkę do czeskiej Pragi – wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie (w ramach szprychy nr 9) 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są plany do 2040 r.

(RED)

CPK kolej szprychy

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tygodnik DB 2010 – Gazeta Aglomeracji Wałbrzyskiej