Tygodnik DB2010

Ekspert radzi: dlaczego warto ćwiczyć?

– Chcesz czuć się lepiej, mieć więcej energii, a nawet poprawić długość i jakość swojego życia? Po prostu rozpocznij aktywność fizyczną! Korzyści zdrowotne wynikające z regularnych ćwiczeń i aktywności fizycznej są trudne do zignorowania. Wszyscy korzystają z ćwiczeń, niezależnie od wieku, płci czy sprawności fizycznej – mówi mgr Bartosz Guran, Manager Aqua Zdrój Squash & Fitness Center.

Potrzebujesz bardziej przekonującego argumentu? Sprawdź siedem korzyści, które wiążą się z regularnymi ćwiczeniami i zobacz jak wprowadzić w życie zdrowe nawyki.

1. Ćwiczenia kontrolują wagę

Ćwiczenia mogą pomóc w zapobieganiu nadmiernemu przyrostowi masy ciała lub utrzymać utratę wagi. Kiedy angażujesz się w aktywność fizyczną, spalasz kalorie. Im intensywniejsza aktywność, tym więcej kalorii spalasz. Jeżeli dodasz do tego zdrową dietę to efekt pojawi się szybko.

Regularne wycieczki na siłownię są świetne, ale nie martw się, jeśli nie możesz znaleźć czasu na ćwiczenia każdego dnia. Trzy treningi w tygodniu pod okiem trenera wystarczą. Każda aktywność jest lepsza niż żadna. Aby czerpać korzyści z ćwiczeń, po prostu bądź bardziej aktywny przez cały dzień – idź na basen, fitness lub na długi spacer. Kluczem jest spójność.

2. Ćwiczenia zwalczają choroby

Martwisz się o choroby serca? Masz nadzieję, że zapobiegniesz wysokiemu ciśnieniu krwi? Bez względu na aktualną wagę, będąc osobą aktywną zwiększa się produkcja pozytywnych dla zdrowia substancji w organizmie (lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL) lub „dobry” cholesterol), a zmniejsza się produkcja niezdrowych (triglicerydy). Ten dwukierunkowy sposób zabezpieczenia zdrowia sprawia, że krew płynie płynnie, co zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Zawsze trzeba pamiętać że są dwa „filary” zdrowia: dobre żywienie i aktywość fizyczna!

Regularne ćwiczenia pomagają zapobiegać lub radzić sobie z wieloma kłopotami zdrowotnymi i problemami, w tym z udarem, zespołem metabolicznym, wysokim ciśnieniem krwi, cukrzycą typu 2, depresją, lękiem, wieloma rodzajami nowotworów, zapaleniem stawów i upadkami. Może również pomóc w poprawie funkcji poznawczych i zmniejszyć ryzyko śmierci ze wszystkich przyczyn.

3. Ćwiczenia poprawiają nastrój

Potrzebujesz wzruszenia emocjonalnego? A może trzeba się trochę rozluźnić po stresującym dniu? Pomocna może być sesja w siłowni lub godzina basenu. Aktywność fizyczna stymuluje różne substancje chemiczne w mózgu, które mogą sprawić, że poczujesz się szczęśliwszy, bardziej zrelaksowany i mniej zaniepokojony. Możesz również czuć się lepiej, gdy ćwiczysz regularnie, co może zwiększyć twoją pewność siebie i poprawić samoocenę.

4. Ćwiczenia zwiększają energię

Zmęczony przez pracę lub prace domowe? Regularna aktywność fizyczna może poprawić siłę mięśni i zwiększyć wytrzymałość. Ćwiczenia dostarczają tlen i składniki odżywcze do Twoich tkanek i pomagają skuteczniej działać układowi sercowo-naczyniowemu. A kiedy twoje zdrowie serca i płuc ulegnie poprawie, masz więcej energii na codzienne obowiązki.

5. Ćwiczenia sprzyjają lepszemu spaniu

Masz problem ze snem? Regularna aktywność fizyczna może pomóc szybciej zasnąć, lepiej spać i pogłębić sen. Po prostu nie ćwicz zbyt blisko snu, bo możesz być zbyt pobudzony, by iść spać.

6. Ćwiczenia przywracają” iskrę” do twojego życia seksualnego

Czy czujesz się zbyt zmęczony lub zbyt nieatrakcyjny, aby cieszyć się fizyczną intymnością? Regularna aktywność fizyczna może poprawić poziom energii i wygląd fizyczny, co może poprawić twoje życie seksualne. Ale jest w tym jeszcze więcej. Regularna aktywność fizyczna może zwiększyć pobudzenie kobiet. Mężczyźni regularnie ćwiczący rzadziej mają problemy z zaburzeniami erekcji niż mężczyźni, którzy nie ćwiczą.

7. Ćwiczenia mogą być zabawne… i towarzyskie!

Aktywność fizyczna może być przyjemna. Daje Ci szansę na relaks, cieszenie się na świeżym powietrzu lub po prostu angażowanie się w działania, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy. Aktywność fizyczna może również pomóc w nawiązaniu kontaktu z rodziną lub przyjaciółmi w otoczeniu pozytywnych ludzi. Weź udział w zajęciach fitness, wybierz szlaki turystyczne lub dołącz do drużyny piłkarskiej. Znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz i po prostu zrób to. Znudzony? Wypróbuj coś nowego lub zrób coś ze znajomymi.

Najważniejsze w ćwiczeniach

Ćwiczenia i aktywność fizyczna to świetny sposób na lepsze samopoczucie, poprawę zdrowia i dobrą zabawę. Dla większości zdrowych dorosłych lekarze zalecają co najmniej 150 minut w tygodniu umiarkowanej aktywności tlenowej, 75 minut w tygodniu intensywnej aktywności aerobowej lub połączenie umiarkowanej i energicznej aktywności. Przykłady obejmują bieganie, chodzenie lub pływanie. Dopasuj do treningu siłowego dla wszystkich głównych grup mięśniowych przynajmniej dwa razy w tygodniu, podnosząc wolne ciężary, używając maszyn do ćwiczeń siłowych lub wykonując ćwiczenia siłowe.

Przemyśl swoje działania przez cały tydzień. Jeśli chcesz schudnąć, spełnić określone cele sportowe lub uzyskać jeszcze więcej korzyści, może być konieczne zwiększenie czasu aktywności fizycznej. Ale na pewno będzie potrzebna odpowiednia dieta.

Pamiętaj, aby skonsultować się z lekarzem, a potem profesjonalnym trenerem przed rozpoczęciem nowego programu ćwiczeń. Zwłaszcza, jeśli nie ćwiczyłeś przez dłuższy czas, masz przewlekłe problemy zdrowotne, takie jak choroby serca, cukrzyca, zapalenie stawów lub masz jakiekolwiek inne obawy.

mgr Bartosz Guran

Manager Aqua Zdrój Squash&Fitness Center

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tygodnik DB 2010 – Gazeta Aglomeracji Wałbrzyskiej