Tygodnik DB2010

Pociągiem z Jedliny do Świdnicy

PPrzypomnijmy: 25 sierpnia 2016 roku w Jedlinie Zdroju została podpisana wstępna umowa w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Dzięki temu jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych Aglomeracji Wałbrzyskiej powróci do swojej świetności.

Słynna linia nr 285 (niegdyś zwana Koleją Bystrzycką) łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina Zdrój i liczy ponad 82 kilometry. Ruch pasażerki na linii nr 285 zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury. Rewitalizacja linii umożliwi przywrócenie przewozów pasażerskich, a co za tym idzie – poprawę atrakcyjności komunikacyjnej Aglomeracji Wałbrzyskiej. Dzięki środkom powierzonym Aglomeracji Wałbrzyskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, rewitalizowany będzie odcinek o długości 21,41 km na trasie Świdnica-Kraszowice – Jedlina Zdrój wraz z robotami towarzyszącymi na odcinku Świdnica Kraszowice – Świdnica Miasto i Jedlina Zdrój – Wałbrzych.

Linia nr 285 to jedna z najbardziej atrakcyjnych turystycznie i krajobrazowo tras Dolnego Śląska. Na długości 21 km prowadzi przez 23 mosty i wiadukty (w tym 5 bardzo okazałych). Przebiega przez takie miejscowości jak Zagórze Śląskie (zamek Grodno), Jugowice, Lubachów (zapora i elektrownia wodna), Walim (sztolnie), Jedlina Zdrój (kompleks uzdrowiskowy i pałac Jedlinka). Linia będzie doprowadzała ruch do tras Wrocław-Zgorzelec oraz Jelenia Góra – Wrocław. Umożliwiony zostanie szybki dostęp do zakładów pracy, instytucji kultury, szkół, zakładów opieki zdrowotnej na terenie Aglomeracji Wałbrzyskiej.

– Gmina Walim od początku wspiera tę inwestycję. Myślimy o turystach, którzy będą mieli okazję przejechać się linią kolejową uznawaną za jedną z najpiękniejszych w Polsce. Skorzystają również mieszkańcy naszej gminy, bo pojawi się kolejna możliwość bezpośredniego dotarcia do Świdnicy. Nieczynna od kilkunastu lat, jednotorowa linia 285, biegnie wzdłuż rzeki Bystrzycy. Na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. W trakcie remontu odbudowanych zostanie ponad 110 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 znacznych wiaduktów o długości 50- 150 m. W ramach prac przewidziano budowę nowych urządzeń sterowania ruchem pociągów, odtworzone zostaną przystanki, przy czym powstaną dwa nowe – w Burkatowie oraz przystanek Jedlina Centrum. Przygotowując się na uruchomienie zabytkowej linii 285, Gmina Walim odrestaurowała budynek dworca w Jugowicach, a przejęty kilka lat temu budynek w Zagórzu Śląskim przeszedł remont dachu. W tym roku planowana jest tam wymiana stolarki okiennej i drzwiowej. Zgodnie z realizowaną przez PKP inwestycją, na stacjach powstaną wyższe, wyposażone we wiaty oraz ławki perony. Wszystko z myślą o wygodzie podróżnych, także tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakładana prędkość szynobusów, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h – mówi Adam Hausman, wójt Gminy Walim.

Prace prowadzone są przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „Dolkom”. Zakończenie prac nastąpi w 2020 roku, a szacowany koszt rewitalizacji linii sięga około 130 mln zł, z czego około 80 mln zł to pieniądze pozyskane z Unii Europejskiej za sprawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej.

(RED)

Prace remontowe trwają już na całej długości linii kolejowej nr 285, łączącej stacje Świdnica Kraszowice i Jedlina-Zdrój.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tygodnik DB 2010 – Gazeta Aglomeracji Wałbrzyskiej