https://db2010.pl Tygodnik DB2010 GAZETA AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ

Promujemy Dolny Śląsk i naszych przedsiębiorców


Rozmowa z Iwoną Krawczyk, Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego.
 
Z Pani inicjatywy powstał Wydział Promocji Gospodarczej i Inwestycyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. W jakim celu?
Iwona Krawczyk: – Zależy mi na pozyskaniu inwestorów, zwiększeniu zadowolenia mieszkańców oraz zachęceniu ludzi do osiedlania się na Dolnym Śląsku. Chcę do nas przyciągnąć konkretne grupy ludzi: studentów, specjalistów, wykwalifikowane grupy zawodowe. Moim celem jest także zmiana postaw i opinii na temat promowanego miejsca w mediach i potocznych wyobrażeniach. Dobrym przykładem jest Wałbrzych, który w świadomości wielu ludzi zapisał się jako miasto dymiących kominów zakładów koksowniczych oraz innych fabryk. I nadal często pokazywany jest od tej najgorszej strony. Tymczasem każdy, kto dziś odwiedzi Wałbrzych, bez problemu zauważy, że jest to nowoczesne, tonące w zieleni miasto, z bogatą ofertą dla inwestorów i mieszkańców. To trzeba pokazać.
 
I temu ma służyć ten wydział?
– Chyba wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że każdy kraj, każdy region i każde miasto na świecie walczy o nowe inwestycje, o wykwalifikowanych pracowników oraz o swój dobry wizerunek. Aby to osiągnąć muszą pokazać swoje mocne strony, wyróżnić się i przekonać do siebie. I to właśnie było podstawą utworzenia tego wydziału. A jego zadaniem jest szersze wsparcie rozwoju dolnośląskiej przedsiębiorczości oraz wypracowania marki Dolnego Śląska jako regionu o wysokim potencjale gospodarczym i inwestycyjnym.
 
Jakimi działaniami podlegli Pani urzędnicy wspierają dolnośląskich przedsiębiorców?
– W ramach wydziału realizujemy, współfinansowany ze środków unijnych projekt za 4,5 mln zł „Promocja gospodarcza województwa dolnośląskiego na rynkach krajowych i międzynarodowych”. Dzięki temu zorganizowaliśmy udział w trzech imprezach targowych. CEBIT Hannover to największe w Europie targi informatyczne, oprogramowania, sprzętu komputerowego i nowych technologii – stoisko Dolnego Śląska wzbudzało duże zainteresowanie wśród odwiedzających targi. To dzięki m.in. różnorodnej ofercie firm z Dolnego Śląska i doskonałej lokalizacji w hali VR and AR (wirtualna i rozszerzona rzeczywistość), która przyciąga szerokie grono odwiedzających, zainteresowanych nowinkami technologicznymi. Targi IFA Consumer Electronics Unlimited w Berlinie to największe targi elektroniczne w Europie. Ich tematyka poświęcona jest zarówno elektronice użytkowej, takiej jak artykuły gospodarstwa domowego, jak i nowoczesnym technologiom jak np. sztuczna inteligencja, robotyka, autonomiczne pojazdy itd. Na stoisku promującym nasz region współwystawcami byli dolnośląscy przedsiębiorcy oraz koła naukowe z Politechniki Wrocławskiej. Z kolei Targi CIFIT w Xiamen w Chinach są największymi targami inwestycyjno-przemysłowymi w Azji. W ich trakcie przeprowadzono wiele rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi, a stoisko Dolnego Śląska odwiedziły setki odwiedzających.
 
Czy były podejmowane jakieś działania z naszymi sąsiadami, czyli Czechami i Niemcami?
– Oczywiście! Tych działań było wiele, bo współpraca z najbliższymi sąsiadami jest dla nas ważna w każdym obszarze, także gospodarczym. Stąd misja gospodarcza do Lipska na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Technologii i Automatyzacji Produkcji Intec oraz Międzynarodowe Targi Poddostawców Zuliefermesse. Zorganizowaliśmy także konferencję z udziałem 40 dolnośląskich i 20 brandenburskich firm, która dotyczyła tematyki związanej z nanotechnologiami, a także XII Polsko Saksońskie Forum Gospodarcze Innowacyjne Technologi Produkcyjne (kolejne forum odbędzie się w dniach 6-7 lutego 2019 r.). Nasz urząd zorganizował również wizyty studyjne w Centrum Zaawansowanych Systemów Produkcyjnych na Politechnice Wrocławskiej, w firmie SONEL S.A. w Świdnicy oraz Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, w której oprócz prezentacji oferty inwestycyjnej WSSE goście mieli okazję wysłuchać prezentacji dwóch firm: Zakładu Produkcji Automatyki Sieciowej S.A. – zajmującej się produkcją obudów teleinformatycznych i energetycznych oraz produkcją w zakresie rozwiązań sieciowych i energetyki, a także Kayser Automotive Systems Kłodzko Sp. z o.o – produkujący części i komponenty do samochodów takich marek jak m. in. Audi, Volkswagen, Volvo, Porsche.
 
A działania w kraju?
– W ramach kampanii powstały m.in. nowa strona internetowa dedykowana przedsiębiorcom, film promocyjny, informator gospodarczy, a także darmowe aplikacje multimedialne do ściągnięcia na telefon. Poza tym zorganizowaliśmy Kongres Firm Rodzinnych, który stał się platformą wymiany doświadczeń i szukania dobrych rozwiązań dla przetrwania i rozwoju rodzinnego biznesu.
Materiał jest finansowany i pochodzi z KWW Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska

REKLAMA

REKLAMA

Archiwalne posty