Tygodnik DB2010

Uratują linię 285?

Dobra wiadomość dla miłośników kolei i turystów. – Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął we wtorek uchwałę o przejęciu linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój – powiedział Tygodnikowi DB 2010 Jerzy Tutaj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W ten sposób samorządowcy chcą zapobiec fizycznej likwidacji nieczynnej od kilkunastu lat przepięknej linii kolejowej.

SONY DSC

 

 

 

 

 

Polskie Koleje Państwowe 8 lipca tego roku ogłosiły przetarg na rozbiórkę torów na linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój. Ta informacja zelektryzowała miłośników kolei, wielbicieli dolnośląskich zabytków i turystów, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych zaczęli organizować protesty. Nic dziwnego, ponieważ jest to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce, wiodąca m.in. przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie do Jedliny Zdroju. To właśnie na tej trasie, na pięknie wyremontowanej przez gminę Walim stacji w Jugowicach, odbędą się w ten weekend XII Mistrzostwa Polski w Drezynowaniu.

– 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto (obecnie Świdnica Przedmieście) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska (bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych). Dlaczego samorządy skupiające się wokół tego cudu inżynierii nie blokują planów destrukcyjnych betonu państwowego, dlaczego posłowie z ziemi świdnickiej i wałbrzyskiej nie walczą o ratunek dla 285-tki? Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów – pytał Adam Grabicki na stronie Świdnickiego Forum Rozwoju (sfr.org.pl).

Na plany PKP szybko zareagowały władze województwa dolnośląskiego, które od kilku lat przemierzały się do przejęcia linii 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój.

– Nasza reakcja musiała być natychmiastowa – powiedział Tygodnikowi DB 2010 Jerzy Tutaj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego i jeden z najzagorzalszych orędowników reaktywacji ruchu pociągów na tym szlaku. – Zarząd województwa podjął uchwałę intencyjną w sprawie przejęcia tej linii. W praktyce oznacza to odwołanie procedury przetargowej, ogłoszonej przez PKP. Kolejnym etapem będą negocjacje w sprawie ceny przejęcia tej linii. A jak ją przejmiemy, to skierujemy tam szynobusy, które będą kursowały na trasie Wrocław – Sobótka – Jedlina Zdrój – Wałbrzych. Niechcący PKP mogą przyczynić się do szybszej realizacji naszych planów.

Robert Radczak

Tags: , , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tygodnik DB 2010 – Gazeta Aglomeracji Wałbrzyskiej